Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Formy obecności malarstwa w poezji Tadeusza Różewicza

Tytuł:
Formy obecności malarstwa w poezji Tadeusza Różewicza
The forms of the painting in the poetry by Tadeusz Różewicz
Autorzy:
Kudzia, Angelika
Słowa kluczowe:
poetry, painting, Różewicz, painters, paintings
poezja, malarstwo,Różewicz, malarze, obrazy
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca magisterska stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o formy obecności malarstwa w poezji Tadeusza Różewicza. Podjęta zostanie też próba ukazania powiązań zachodzących pomiędzy liryką tegoż poety a konkretnymi obrazami malarskimi na przykładzie wybranych wierszy wybitnego polskiego poety. Próba prześledzenia relacji pomiędzy poezją Różewicza a dziełami malarskimi, która stanowi przedmiot niniejszych rozważań, powinna ukazać mnogość odwołań do tradycji malarstwa i doprowadzić do wskazania wspólnych cech oraz różnic pomiędzy obrazem a jego ekfrazą. Natomiast analiza fragmentów wierszy, odnoszących się do życiorysów słynnych artystów, będzie poniekąd sposobem na przedstawienie subiektywnego spojrzenia Różewicza na życie Nikifora Krynickiego, Salvadora Dali oraz Francisa Bacona oraz w niektórych przypadkach próbą ukazania zbieżności między biografią autora "Ocalonego" i życiorysami malarzy. Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż rozległość materiału badawczego stała się przyczyną zawężenia pola obserwacji do wybranych dzieł poetyckich i malarskich.

Master's thesis titled - The forms of the painting in the poetry by Tadeusz Różewicz is an attempt to trace the relationship between poetry by Tadeusz Różewicz and paintings. The relationship, which is the subject of these reflections should show a multitude of references to the tradition of painting and to indicate common features and differences between the image and its ekphrasis.The analysis of fragments of poems related to biographies of famous artists, is a way to present a subjective perspective of Różewicz about life of those three painters mentioned above. In some cases, it will be an attempt to show the convergence of biography of the Survivor ‘s author and painters. It should be noted the extent of the available materials forced to narrow down subject of this paper to the selected works of poetry and painting. This thesis is an attempt to draw attention to the fact that Różewicz works about painting is not only ekphrasis. Which is very important for the European cultural tradition of paintings and of poetic biography of the artists who created these wonderful paintings. Różewicz poems about painting, is primarily a way to provide the reader with something more than to the description of a painting – it is his own experience of image and discourse with masterpiece. The poet often interprets the paintings, in a such Way, that can lead to find similarities between visual art and his poetry.The correct interpretation of poems by Tadeusz Różewicz about paintings is possible to achieve only if the recipient of the text has extensive knowledge about art, which is painting, as well as about the philosophy of color. The reader must therefore know the symbolism of the images, colors, painting technique, as well as a biography of painters. It should also be remembered that the poetry by Tadeusz Różewicz is usually an expression of his subjective view of the art of painting.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies