Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Muzyka filmowa Dymitra Szostakowicza na przykładzie partytury do obrazu "Samotna" (1931)

Tytuł:
Muzyka filmowa Dymitra Szostakowicza na przykładzie partytury do obrazu "Samotna" (1931)
Dmitry Shostakovichs film music based on movie Alone (1931)
Autorzy:
Szumna, Karolina
Słowa kluczowe:
muzyka filmowa; Szostakowicz; kinematografia; Samotna
film music; Shostakovich; cinematography; Alone
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca magisterska porusza temat zarówno w polskiej, jak i zagranicznej literaturze niemal niezbadany, jakim jest muzyka filmowa Dymitra Szostakowicza. Kompozytor ten przez czterdzieści lat współpracował z licznymi radzieckimi reżyserami, tworząc muzykę filmową do ich obrazów zróżnicowanych tematycznie. Współpracował między innymi z Grigorijem Kozincewem i Leonidem Traubergiem, którzy byli twórcami filmu Samotna (1931) - pierwszego dźwiękowego filmu radzieckiego, którego kilku aspektom przyjrzano się bardziej szczegółowo w niniejszej pracy. Praca magisterska została skonstruowana z trzech rozdziałów. W pierwszym z nich przytoczono główne zagadnienia poruszane przez badaczy, które dotyczą muzyki filmowej opisywanej w literaturze polskiej. Następnie przedstawiono stan badań nad muzyką filmową Dymitra Szostakowicza opierając się zarówno na literaturze polskiej, jak i zagranicznej. Opisano również podstawę źródłową niniejszej pracy, którą stanowią wydania nutowe, jak i film fabularny. Uzasadniono wybór tematu oraz sformułowano cel i zakres pracy.Rozdział drugi został poświęcony biografii kompozytora oraz jego twórczości o charakterze użytkowym, jaką jest muzyka komponowana do obrazów filmowych. Z kolei ostatni rozdział zawiera analizę partytury filmowej do Samotnej (1931), ze szczególnym uwzględnieniem aspektu instrumentacji kompozycji muzycznej, której wybór uzasadniono w rozdziale pierwszym. Podjęto w nim także próbę określenia podstawowych związków muzyki z obrazem filmowym.

This master thesis is about Dmitry Shostakovich's film music. This topic is in the literature almost undiscovered. Russian composer during fourty years of his life collaborated with film makers, for example with Grigorij Kozincew and Leonid Trauberg, which were directors of the movie Alone (1931) - the first russian sound film. A few aspects of this film music was analysed in this final work.This master thesis is divided on three paragraphs. In the first one there are discuss about polish literature about film music, polish and foreign literature about Dmitry Shostakovich's film music and Collected Works in fourty-two volumes. The second one contains informations about composer's life and his collaboration with film industry. In the last one there are informations about movie Alone, analysis of orchestration and connections between music and film.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies