Tytuł pozycji:
The figure of modern manager on example of employees of Krakows restaurants and hotels
Przedmiotem pracy było określenie sylwetki współczesnego menedżera na podstawie opinii pracowników restauracji i hoteli w Krakowie. Cel pracy obejmował zbadanie wizerunku menedżera. Postawiono hipotezę, że współczesny menedżer to osoba o określonych cechach i kompetencjach, posiadająca autorytet wśród podwładnych. Menedżer w dzisiejszych czasach to wizytówka restauracji i hoteli. Praca przedstawia podstawowe zagadnienia z zakresu zarządzania w hotelarstwie i gastronomii, definiuje menedżera oraz przedstawia zakres jego obowiązków. W pracy omówiono także rolę w rozwoju przedsiębiorstwa jaką odgrywa samodoskonalenie się osób na stanowiskach kierowniczych. Metodą badawczą, zastosowaną w czasie przygotowania pracy była ankieta, składająca się z 14 pytań zamkniętych. Badania przeprowadzono w restauracjach i hotelach w Krakowie. Grupa badawcza liczyła 100 osób (kobiety oraz mężczyźni pracujący w hotelach i restauracjach z wyłączeniem osób na stanowiskach kierowniczych) a najczęstszymi respondentami (aż 57%) były osoby poniżej 26 roku życia. Wśród najważniejszych cech menedżerskich ankietowani wybierali: zdolność motywowania innych, komunikatywność czy odpowiedzialność. Według respondentów, ich przełożeni powinni posiadać następujące umiejętności: umiejętności organizacyjne, umiejętność słuchania innych oraz umiejętność motywowania pracowników.
The object of the study was to determine the figure of modern manager based on opinion of employees of restaurants and hotels in Krakow. The aim of the study was to investigate the image of managers. It was hypothesized that the modern manager is a person with specific characteristics and competencies, which has authority among subordinates. Manager nowadays is a showcase of restaurants and hotels. The paper presents the basic concepts of management in the hospitality and catering business, defines the manager and the scope of his duties. The paper also discusses the importance of self-improvement of managers in the company's development.Research method used during the preparation of these master’s thesis was a questionnaire consisting of 14 closed questions. The study was conducted in restaurants and hotels in Krakow. The research group consisted of 100 people (women and men working in hotels and restaurants with the exception of managers) and the most common respondents (up 57%) were persons under 26 years of age. Among the most important managerial features respondents chose: the ability to motivate others, communication and responsibility. According to the respondents, their superiors should have the following skills: organizational skills, ability to communicate and listen to others and the ability to motivate employees.