Tytuł pozycji:
Motywacja dążenia - unikania u dzieci w kontekście asymetrii mózgu i lateralizacji
Davidson (1993) proposes an idea, according to which both, the right and left hemispheres are involved in emotional experience, but different kinds. The left hemisphere would be associated with experiencing approach emotions, and the right hemisphere with experiencing avoidance emotions. This hypothesis was tested in this study. Aim of this study was searching for the relationship between the approach/avoidance motivation and lateraization indicators in children. The study involved 101 children. The study was conducted when the children were 12, 18, 24 and 48 months. As an indicator of brain lateralization used handedness preference. Handedness was measured by a Annett test and from the observational data (reaching the objects). Approach/avoidance motivation was measured as a reaction to the new toy. There were no significant associations between lateralization indicators and approach/avoidance motivation. In addition researchers checked whether there are differences between the performance of the ages 12 and 18 months in order to find developmental differences. They found no significant differences in performance. More studies is required in this matter.
Wyniki badań nad lateralizacją mózgu w zakresie emocji dostarczają różnych danych. Niektóre wyniki badań wskazują, iż prawa półkula jest w całości odpowiedzialna za przetwarzanie emocjonalne (Demaree i in. 2005; Alves, Fukusima i Aznar- Casanova, 2008). Część badaczy wskazuje, iż lewa pólkula jest odpowiedzialna za przetwarzanie pozytywnych emocji, a lewa pólkula negatywnych (Killgore i Yurgelun-Todd, 2007; Balconi and Mazza, 2010). Davidson (1993) proponuje koncepcję, zgodnie z którą zarówno prawa jak i lewa półkula są zaangażowane w doświadczanie emocji, ale różnego rodzaju. Lewa półkula miałaby być związana z doświadczaniem emocji dążeniowych, a prawa półkula z doświadczaniem emocji sprzyjających zachowaniom unikowym. Hipoteza ta był testowana w referowanym badaniu. Badanie miało na celu poszukiwanie związku między skłonnością do dążenia/unikania a zmiennymi lateralizacyjnymi u dzieci. W badaniu wzięło udział 101 dzieci. Badania prowadzono kiedy dzieci miały 12, 18, 24 i 48 miesięcy. Jako wskaźnik lateralizacji zastosowano preferencję ręczności. Ręczność mierzono za pomocą testu Annett oraz na podstawie danych obserwacyjnych (sięganie po przedmioty). Wskaźnikiem skłonności do dążenia/unikania była reakcja na nową zabawkę. Nie stwierdzono istotnych związków pomiędzy zmiennymi lateralizacyjnymi a skłonnością dązenia/unikania. Dodatkowo sprawdzano czy istnieją różnice pomiędzy wykonaniem w wieku 12 i 18 miesięcy, w celu poszukiwania zmian rozwojowych. Nie odnaleziono istotnych różnic w wykonaniu. Temat ten wymaga dalszych badań.