Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The drawings by Andrzej Radwański from the collection of the Department of Drawings of the Ossolineum in Wrocław

Tytuł:
The drawings by Andrzej Radwański from the collection of the Department of Drawings of the Ossolineum in Wrocław
Rysunki Andrzeja Radwańskiego ze zbioru Gabinetu Rycin Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu
Autorzy:
Koziara, Natalia
Słowa kluczowe:
Andrzej Radwański, drawing, Ossolineum, Krakow, engraving
Andrzej Radwański, rysunek, wzór graficzny, Kraków, Ossolineum
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Andrzej Radwański przez historyków sztuki traktowany jest jako artysta prowincjonalny, o ograniczonych możliwościach zarówno warsztatowych jak i artystycznych. Uważany za malarza marnego, pozostaje w cieniu, takich twórców jak Czechowicz czy Kuntze-Konicz. Prace powstające na temat dzieł artysty skupiają się bowiem niemalże wyłącznie na omówienia znaczenia ideowego, całkowicie ignorując kwestie artystyczne, a także zagadnienia warsztatu. Zły stan zachowania oraz liczne przemalowania ocalałych dzieł nie dają możliwości właściwego spojrzenia na charakter jego sztuki. Niniejsza praca dotyczy nieomówionych dotąd w ogóle rysunków Andrzeja Radwańskiego, przechowywanych w Gabinecie Grafiki Narodowego Zakładu im. Ossolińskich we Wrocławiu. Analiza tych szkiców – jak się wydaje – może pozwolić na pełniejsze opracowanie jego twórczości, a być może na przewartościowanie krytycznych ocen dorobku. Celem pracy, poza dokonaniem analizy rysunków, jest też zwrócenie uwagi na zagadnienie wzorów artystycznych wykorzystywanych przez artystę oraz odniesienie ich do zachowanych lub znanych z przekazów źródłowych realizacji malarskich Radwańskiego. Poruszony zostanie problem funkcji szkiców, a także podjęta próba usytuowania działalności malarza na tle innych siedemnasto- i osiemnastowiecznych artystów w kontekście ich praktyki warsztatowej. Praca została podzielona na pięć rozdziałów. W dwóch pierwszych zostały omówione źródła archiwalne i stan badań nad twórczością Radwańskiego. W kolejnym został przedstawiony życiorys artysty. Na rozdział czwarty składa się analiza trzydziestu trzech kart z rysunkami malarza. Rozdział piąty dotyczy problematyki i funkcji rysunków Radwańskiego przedstawionych na tle praktyki warsztatowej malarzy w XVIII wieku w Rzeczypospolitej i na Śląsku. Integralną częścią pracy jest katalog rysunków.

Many art historians consider Andrzej Radwański to be a provincial artist of restricted technical and artistic possibilities. Regarded as a poor painter, Radwański is in the shadow of artists like Czechowicz or Kuntze-Konicz. Dissertations concerning his works focus almost entirely on ideology, ignoring artistic and technical matters. Due to the bad condition of the preserved works of art as well as the fact that they were numerously repainted makes it impossible to perceive the character of Radwański's art properly. This thesis concerns not yet discussed drawings by Andrzej Radwański, kept in the Department of Drawings of the Ossolineum in Wrocław. It seems that thanks to the analysis of those sketches, Radwański's works may be elaborated more thoroughly and it is possible to revalue critical opinions of his output. The focus of this thesis, apart from the analysis of the drawings, is on the artistic patterns used by the artist as well as their relation with the works of art by Radwański, either preserved or known from the source works. The function of the sketches is discussed and an attempt is made to position the artistic activity of Radwański against other seventeenth- and eighteenth-century artists in respect of their workshop experience. This paper is divided into five chapters. The archival sources and the present state of research on the works by Radwański are discussed in the first two chapters. The next chapter is dedicated to the biography of the artist. An analysis of the thirty three cards with the drawings of the artist is presented in the fourth chapter. The fifth chapter touches upon the function and problematic issues of Radwański's drawings with respect to the workshop experience of artists in the Republic of Poland and Silesia in the eighteenth century. The catalogue of drawings is an integral part of this thesis.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies