Tytuł pozycji:
Model opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem w młodszym wieku szkolnym poddawanym hemodializie w przebiegu przewlekłej niewydolności nerek
Chronic kidney disease is a slow, progressive, polysymptomatic syndrome that came into being as a result of irreversible damage or decrease of number of active nephrons, destroyed by many different processes taking place in the kidneys’ flesh. It manifests in decline of glomerular filtration and excessive accumulation of nitrogen transformation products in organism.The goal of this thesis is to identify the problems of a patient in younger school age hemodialised during chronic kidney disease as well as to prepare the model of nursing care based on conceptual nursing model of Dorothei Orem, also called the deficit of self-care theory. It’s supposed to ease the work of those nurses that will take care over the previously mentioned patient group.The thesis is divided into 4 parts. In the first part, after going through the literature, the structure and role of kidney has been presented, school age has been described and the impact of the chronic disease has been depicted, both on a child and its parents, as well as how the parents will handle the disease. The second part describes the disease entity of chronic kidney disease – its definitions, etiopatogeneza, risk factors, its symptoms in all of its 5 stages, recognition, treatment, complications and future prognosis. The third part contains description of the nursing model of Dorothei Orem and depicts problems of the pediatric patient and the methods of solving them. The last part comprises of summary and conclusions.The thesis is ended with a list of references from which information about chronic kidney disease of school age children has been drawn.
Przewlekła choroba nerek to powolny, postępujący, wieloobjawowy zespół chorobowy, który powstał na skutek nieodwracalnego uszkodzenia lub zmniejszenia liczby czynnych nefronów, zniszczonych przez wiele różnych procesów toczących się w miąższu nerek. Objawia się on zmniejszeniem filtracji kłębuszkowej oraz gromadzeniem się w nadmiarze produktów przemiany azotowej w organizmie.Celem tej pracy jest rozpoznanie problemów pacjenta w młodszym wieku szkolnym, hemodializowanego w przebiegu przewlekłej niewydolności nerek, jak również opracowanie modelu opieki pielęgniarskiej opartej na koncepcyjnym modelu pielęgnowania Dorothei Orem, który nazywamy inaczej teorią deficytów samoopieki. Ma on za zadanie ułatwić pracę pielęgniarkom, które będą sprawować opiekę nad wyżej wymienioną grupą pacjentów.Praca składa się z czterech części. W części pierwszej po dokonaniu przeglądu literatury przedmiotu przedstawiono budowę i funkcję nerek, scharakteryzowano wiek szkolny oraz pokazano jak choroba przewlekła może wpływać na dziecko i jego rodziców i jak oni będą sobie z tym radzili. Druga część pracy przedstawia jednostkę chorobową jaką jest przewlekła niewydolność nerek- jej definicje, etiopatogenezę, czynniki ryzyka, jej objawy we wszystkich 5 stadiach, rozpoznanie, leczenie, powikłania i rokowania na przyszłość. W trzeciej części omówiono model opieki wg Dorothy Orem, przedstawiono i scharakteryzowano problemy pacjenta pediatrycznego, jak również metody ich rozwiązania. W ostatniej części znajdują się podsumowania i wnioski.Praca jest zakończona spisem piśmiennictwa, z którego zaczerpnięto informacje na temat przewlekłej niewydolności nerek u dziecka w wieku szkolnym.