Tytuł pozycji:
Relation between anxiousness and belief in the effectiveness of subliminal message in advertising.
Praca porusza zagadnienie świadomości zjawiska reklamy podprogowej. Głównym tematem przeprowadzonego badania jest wykazanie zależności pomiędzy poczuciem lęku i niepewności a wiarą w skuteczność działania przekazu podprogowego w reklamie. W pierwszej części pracy przeanalizowano historię zagadnienia reklamy podprogowej i zestawiono ją z teoriami dotyczącymi konstruowania narracji spiskowych, stereotypów i legend miejskich. W analizie uwzględnione zostały tezy zwolenników oraz przeciwników skuteczności podprogowej perswazji. Przedstawiono także, w oparciu o dorobek naukowy psychologii poznawczej, mechanizmy poznawcze oraz cechy osobowości, które mogą mieć wpływ na wiarę w reklamę podprogową (oraz inne teorie spiskowe). W drugiej części pracy przedstawiono wyniki, przeprowadzonego wśród krakowskich studentów, badania. Badanie to sprawdzało zależność pomiędzy poczuciem lęku i niepewności a tendencją do uciekania w teorie spiskowe i co za tym idzie, wiarę w skuteczność działania reklamy podprogowej. Wnioskiem z pracy jest stwierdzenie, iż krakowscy studenci w znacznej części wierzą w mit działania perswazji podprogowej w reklamie. Udowodniono także, że poczucie lęku i niepewności ma wpływ na wiarę w teorie spiskowe.
Paper is about the awareness of a phenomenon of subliminal advertising. The main topic of the conducted study is to explain a relation between anxiousness and belief in the effectiveness of subliminal message in advertising. In the first part of the paper the history of subliminal advertising have been analyzed. It has been juxtaposed with urban myths, stereotypes and conspiracies. In the analysis the followers’ and opponents’ theses of the effectiveness of subliminal persuasion included. Basic on cognitive psychology literature cognitive and personality traits, which could have an influence on belief in subliminal advertising (and other conspiracy theories) were explained. In the second part of the paper the results of the survey conducted among Cracow students were shown. That survey checked links between anxiousness and the tendency to take conspiracy theories and, as a consequence, belief in the effectiveness of subliminal advertising. The conclusion from the study is that Cracow students in majority believe in the myth of subliminal persuasion in advertising. The fact that anxiousness theories was proven has an influence on belief in conspiracy theories.