Tytuł pozycji:
Kraina święta niepojęta. Wyobrażenia o Bieszczadach w doświadczeniu turystycznym
Bieszczady mountains have always been one of the most popular touristic destinations and the inspiration for various artists. Images, created and reproduced ever since this region was resettled in the 50., attracts succesive generations of travelers who themselves transmit the stories of its rareness and peculiarity, being a part of the process of building the images of Bieszczady. The aim of this study is to present images of the region, built on the basis of conversations with tourists and observations made during number of trips to the region. In the center of attention were also possibilities of touristic experience of this place as well as factors that prejudge of its authenticity. The first part of the title is the quote of Stare Dobre Małżeństwo song, the band that has always been related to the subject of Bieszczady. The first part of the thesis is a theoretical introduction to the field of anthropology of tourism. The second part is devoted to research methods, whilst the third is an analysis of the collected research material.
Bieszczady nie od dzisiaj stanowią cel wyjazdów turystycznych i inspirację dla wielu twórców. Wyobrażenia, powstające i powielane od okresu ponownego zasiedlania regionu w latach 50., przyciągają tam kolejne generacje podróżników, którzy sami przekazują historie świadczące o jego niezwykłości, uczestnicząc w procesie budowy obrazów Bieszczadów. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wyobrażenia regionu, zbudowanego na podstawie rozmów z turystami oraz obserwacji poczynionych podczas własnych podróży w ten region. W centrum zainteresowania są także różne możliwości turystycznego doświadczenia tego miejsca oraz czynniki, które przesądzają o autentyzmie doświadczenia. Pierwsza część tytułu jest cytatem z piosenki Starego Dobrego Małżeństwa, zespołu od lat związanego z tematyką bieszczadzką. Pierwsza część pracy stanowi wprowadzenie teoretyczne z zakresu antropologii turystyki. Druga poświęcona jest metodom badawczym, trzecia natomiast stanowi analizę zebranego materiału badawczego.