Tytuł pozycji:
Wpływ rozwoju kompetencji pracowników na innowacyjność przedsiębiorstwa na przykładzie krakowskiego rynku turystycznego
The subject of the study is to examine the impact of companies’ competencies on their innovativeness. The aim of this paper is to prove the thesis that the employees’ competencies of tourism businesses in Cracow affect the level of innovativeness in these companies. The study was designed to evaluate selected activities undertaken by companies in the tourism sector in the development of competences and analysis of the relationship between such activities and the innovation of the companies surveyed.Thesis is divided into four main chapters. The first chapter includes the presentation of the main trends in the history of research on innovation and innovativeness. The second chapter is devoted to the theory of competence, wherein the most important issues are presented, which are as follows: types of competences, sources or process and methods of competence development. The next chapter is dedicated to the characteristics of tourism market in Cracow, including the description of the tourist traffic and the tourist profile. The last chapter is devoted to the research methodology and presentation of results.This paper was based on extensive theoretical basis in the form of both Polish and foreign literature in the field of innovation and competence, and reports on tourism in Cracow. The research was carried out via conducting a survey among managerial staff of companies operating in tourism industry in Cracow. The results of the analysis of the study lead to the conclusion that the hypothesis concerning the impact of competencies on companies’ innovativeness was verified empirically. The development of competence, especially in the tourism industry, determines the changes in the companies using innovative solutions.
Przedmiotem pracy jest zbadanie wpływu kompetencji na innowacyjność przedsiębiorstw. Celem jest natomiast udowodnienie tezy, iż kompetencje pracowników krakowskich przedsiębiorstw turystycznych wpływają na poziom innowacyjności tych firm. Przeprowadzone badania miały na celu ocenę wybranych działań podejmowanych przez firmy z sektora turystycznego w zakresie rozwoju bazy kompetencji oraz analizę związku między takimi działaniami a innowacyjnością badanych przedsiębiorstw.Praca magisterka podzielona jest na cztery główne rozdziały. Pierwszy rozdział obejmuje przedstawienie głównych nurtów w historii badań nad innowacjami i innowacyjnością. Drugi rozdział poświęcony jest teorii kompetencji, w którym przedstawiono najważniejsze jej aspekty tj. rodzaje kompetencji, źródła czy proces i metody rozwoju kompetencji. Kolejny rozdział dedykowany jest charakterystyce krakowskiego rynku turystycznego, w tym opisowi ruchu turystycznego oraz profilu turysty. Ostatni rozdział poświęcony jest metodologii badań oraz prezentacji wyników. Niniejsza praca została napisana w oparciu o bogatą bazę teoretyczną w postaci literatury polskiej i zagranicznej z zakresu innowacyjności i kompetencji oraz raportów dotyczących turystyki w Krakowie. Badania zrealizowano metodą ankietową wśród kadry menadżerskiej/ kierowniczej przedsiębiorstw działających w krakowskiej branży turystycznej. Wyniki analizy przeprowadzonych badań pozwalają stwierdzić, że zweryfikowano empirycznie tezę o wpływie kompetencji na innowacyjność przedsiębiorstw. Rozwój kompetencji, szczególnie w branży turystycznej, determinuje zmiany w przedsiębiorstwach przy wykorzystaniu nowatorskich rozwiązań.