Tytuł pozycji:
The metaphor of the Titanic as a way of thinking about organizations. On the basis of chain stores Jedynka SA
The aim of this master work is to show the phenomenon of the metaphor of the Titanic as a new way of looking at the organization and answer the question: What characterizes metaphor of the Titanic and what organizations are there? For this purpose it was necessary to find a company, whose fortunes resembled the development history of the events of the Titanic, which sank in the Sea of the Atlantic in 1915. After reviewing the history of chain stores called „Jedynka” allowed to draw a conclusion that, the metaphor of the Titanic occurs in organizations that can not cope with the problem of too high for them to scale leading to their collapse.
Celem pracy jest ukazanie zjawiska metafory Titanica jako nowego sposobu spojrzenia na organizację oraz znalezienie odpowiedzi na pytanie: Czym charakteryzuje się metafora Titanica i w jakich organizacjach zachodzi? W tym celu konieczne było odnalezienie firmy, której losy rozwoju przypominały historię wydarzeń statku Titanic, który zatonął na Morzu Atlantyckim w 1915 r. Przeanalizowanie dziejów podkarpackiej sieci sklepów Jedynka pozwoliło na wysunięcie wniosku, iż metafora Titanica zachodzi w organizacjach, które nie mogą uporać się z problemem o zbyt dużej dla nich skali, co prowadzi do ich upadku.