Tytuł pozycji:
Hentai – Outline of the Phenomenon with Particular Emphasis on Aesthetics in Perspective of Japanese Categories (such as Iki, Kawaii and Ero Guro Nansensu) as well as Western Theories Concerning Voyeuristic Cinematography and Simulacrisation
- Tytuł:
-
Hentai – Outline of the Phenomenon with Particular Emphasis on Aesthetics in Perspective of Japanese Categories (such as Iki, Kawaii and Ero Guro Nansensu) as well as Western Theories Concerning Voyeuristic Cinematography and Simulacrisation
Hentai – zarys zjawiska ze szczególnym naciskiem na estetykę w perspektywie kategorii japońskich (iki, kawaii, ero guro nansensu) oraz zachodnich teorii voyeuryzmu kinowego i symulakryzacji
- Autorzy:
-
Kuriata, Aneta
- Słowa kluczowe:
-
hentai, iki, kawaii, ero guro nansensu, cinematic voyeurism, simulacrum
hentai, iki, kawaii, ero guro nansensu, voyeuryzm kinowy, simulacrum
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper is dedicated to aesthetics of hentai genre in perspective of theories of arts both Japanese and Western. Because of its popcultural and pornographic character it is not widely discussed topic among researchers, but it should not be stripped of its significance for contemporary Japanese culture. The thesis adumbrates historical and social background of hentai genre development, presents its main subcategories, renders movies' structure, techniques of narration and presents popular motives, thus comprehensively and credibly depicting image of explored topic. Then, hentai is submitted to interpretation through Japanese traditional philosophy of arts, what is legitimate for its close affinity with shunga, and also through contemporary theories, such as aesthetics of kawaii or ero guro nansensu movement. Among different titles of hentai anime one may find determinants of each of those aesthetic categories: erotic allure of iki, innocence and virginity of kawaii and trangressive, obscene potential stuck in ero guro nansensu. Also Western culture influences on Japanese cinematography are considered, since they are cause of its close connections with some film studies theories or postmodern philosophy. Hentai is analysed using Laura Mulvey cinematic voyeurism theory and idea of simulacra by Jean Baudrillard. The conducted analysis allows extensive presentation of hentai genre character along with ideas and constructs about human sexuality which are alive in Japanese culture.
Praca poświęcona jest estetyce gatunku hentai w perspektywie teorii sztuki zarówno japońskiej jak i zachodniej. Ze względu na popkulturowy i pornograficzny charakter nie jest to zagadnienie szeroko omawiane w literaturze, lecz nie powinno to odbierać mu istotnego miejsca w kulturze współczesnej Japonii. Tekst zarysowuje tło historyczne i społeczne rozwoju gatunku hentai, przedstawia jego podstawowe podgatunki, charakteryzuje strukturę dzieł, technikę narracji, popularne motywy, stwarzając w ten sposób obszerny i rzetelny obraz badanego zagadnienia. Hentai jest następnie interpretowane przez pryzmat filozofii sztuki japońskiej tradycyjnej, co wynika choćby z jej pokrewieństwa z shunga, oraz teorii współczesnych, takich jak estetyka kawaii czy nurt ero guro nansensu. Wyznaczniki każdej z tych kategorii estetycznych jak erotyczny powab iki, niewinność i dziewictwo kawaii, oraz pełen transgresji i obsceniczności potencjał ero guro nansensu można odnaleźć w różnych tytułach z gatunku hentai. Także wpływy kultury zachodniej na kinematografię japońską są nie do zignorowania, gdyż dzięki nim wpisuje się ona w niektóre teorie filmoznawcze czy filozofii postmodernistycznej. Podjęte jest ujęcie hentai w kontekście teorii voyeuryzmu filmowego Laury Mulvey oraz teorii symulakrów Jeana Baudrillarda. Analiza pozwala na szerokie przedstawienie specyfiki gatunku hentai oraz związanych z nim idei i konstruktów dotyczących ludzkiej seksualności panujących w japońskiej kulturze.