Tytuł pozycji:
Colour as a trademark - can you monopolize a colour?
In my work I took up the topic of colour being a trademark. I analysed all the circumstances that have to occur for any sign to be able to be considered as a trademark and then registered as one. I checked the difficulties that are waiting for an entrepreneur who wants to register their colour as trademark. Furthermore I discuss judgements and disputes in courts that apply for already registered colours. I also consider the risk of monopolisation of colours and obstacles that can may await new entrepreneurs who want to enter the market if the risk of monopolisation was high. At the end I analysed the secondary distinctive character of trademark, which, I consider, is the most important factor for colour per se and it’s chance to be registered. I also made a questionnaire among consumers that examined the topic of secondary distinctive character with the colours of my choice (colours are characteristic to some brands).
W mojej pracy zajmuję się tematem kolorów jako znaków towarowych. Analizuję przesłanki wymagane, by dowolny typ oznaczenia mógł zostać uznany za znak towarowy, a następnie zarejestrowany. Sprawdzam jakie trudności może napotkać przedsiębiorca chcący zarejestrować kolor jako znak towarowy. Kolejno przechodzę do orzeczeń i sporów sądowych dotyczących już zarejestrowanych kolorów, a także rozważam problem ryzyka monopolizacji koloru i bariery, które mogą czekać przedsiębiorców, którzy dopiero chcieliby wejść na rynek. Na koniec skupiam się na przesłance wtórnej zdolności odróżniającej, która moim zdaniem, jest kluczową szansą dla koloru na rejestracje. Przeprowadziłam również ankietę konsumencką badającą wtórną zdolność odróżniającą wybranych przeze mnie kolorów, charakterystycznych dla konkretnych marek.