Tytuł pozycji:
Badanie zależności pomiędzy kolejnością urodzenia w rodzinie a kompetencjami społecznymi
The subject of my research was to come to know the level of social skills amongst adults. The aim was to recognise the factors influencing the lever of acquired social skills. The research problem refers to the lever of social skills and to the getting to know whether the fact of having siblings and the nature of the relationship between siblings is directly influencing the level of social skills. The additional aim was to check whether the sex and the order of birth has a connection with the level of those skills. During the research, I applied two questionnaires: an adult-oriented version of The Questionnaire of Social Competencies (KKS) by Anna Matczak and the s30 version of Piotr Brzozowski’s The Scale of Positive and Negative Emotions (SUPIN), which is the Polish adaptation of David Watson’s and Lee Anna Clark’s PANAS scale.From the obtained findings, I was able to conclude that the younger siblings have greater social skills compared to their older brothers and sisters. As well as in the case of comparing the younger to the middle child as in comparing the middle to older siblings, the tendency stays the same.In the examined population there were not present any strong positive or negative feelings towards the siblings. It is to show that the nature of the relationship between siblings in the examined group is not determined by the order of their births.The results also seem to imply that the level of social skills is higher in people who have siblings than in those who are an only child.However, the fact of having siblings does not differentiate respondents in a significant way considering the level of social skills.According to the performed study, the sisters have a much higher level of social skills compared to men. It is visible not only in their efficiency of their behaviour but also in the situations that require assertiveness.The results attained through the means of this thesis help to understand the individual differences in the field of social skills.
Przedmiotem moich badań było poznanie poziomu kompetencji społecznych wśród dorosłych. Celem natomiast było poznanie czynników mających wpływ na osiągany poziom kompetencji społecznych. Problem badawczy odnosi się do poziomu kompetencji społecznych oraz poznania czy fakt posiadania rodzeństwa oraz jakość tych relacji ma wpływ na poziom umiejętności społecznych. Dodatkowym celem było sprawdzenie czy płeć oraz kolejność urodzenia ma związek z poziomem tych umiejętności. Podczas prowadzonych przeze mnie badań zastosowałam dwa kwestionariusze: Kwestionariusz Kompetencji Społecznych autorstwa Anny Matczak w wersji dla osób dorosłych oraz kwestionariusz Piotra Brzozowskiego Skala uczuć pozytywnych i negatywnych SUPIN wersje S30 polską adaptacje skali PANAS Dawida Watsona i Lee Anny Clark.Uzyskane wyniki pozwoliły stwierdzić, iż młodsze rodzeństwo ma większe kompetencje społeczne, niż ich starsi bracia i siostry. Zarówno w przypadku porównywania młodszego do średniego jak i średniego do starszego rodzeństwa, tendencja jest taka sama.W badanej populacji nie ujawniły się wyraźnie uczucia pozytywne bądź negatywne względem rodzeństwa. Należy sądzić, że relacje pomiędzy rodzeństwem w badanej przeze mnie populacji nie wynikają z ich kolejności urodzenia.Wyniki przeprowadzanych badań, wskazują że nieco wyższy poziom kompetencji występuje u osób posiadających rodzeństwo, niż tych, którzy są jedynym dzieckiem w rodzinie. Fakt posiadania rodzeństwa nie różnicuje jednak w znacznym stopniu badanych pod względem poziomu kompetencji społecznych.Siostry, według przeprowadzonych badań, charakteryzują się istotnie wyższym od mężczyzn poziomem kompetencji społecznych. Ten charakter znajduje zastosowanie zarówno w zakresie efektywności zachowań jak i w sytuacjach wymagających asertywności.Uzyskane w badaniach wyniki mogą ułatwić zrozumienie różnic indywidualnych w zakresie kompetencji społecznych.