Tytuł pozycji:
The impact of moral authority on formation awareness and brand image on the example of wadowice papal cake
Celem przeprowadzonych metodą sondażu diagnostycznego badań ilościowych i jakościowych było ustalenie oddziaływania osoby powszechnie uznanej za autorytet moralny na świadomość i wizerunek marki, oraz ustalenie czy zachodząca korelacja stanowi szczególnie skuteczny mechanizmu perswazji. Za podstawowe uznano następujące pytanie badawcze: Czy autorytet moralny jest szczególnym niematerialnym atrybutem kształtującym świadomość i wizerunek marki?Uzyskane w toku analizy 122 kwestionariuszy ankiety wyniki pozwoliły zauważyć szczególną rolę autorytetu moralnego jako jednej z niedostrzeganych dotychczas przez świat reklamy socjotechniki wpływania na konsumentów, której zastosowanie w praktyce biznesowej i marketingu terytorialnym może przynieść wysokie wskaźniki efektywności w budowaniu świadomości i wizerunku marki, szczególnie w kulturze chrześcijańskiej. Podejmowane zagadnienie nie zostało dotychczas opracowane w sposób kompleksowy. Praca zatem wypełnia istniejącą lukę badawczą, a analizowane zagadnienie stanowi integralną część badań w nauce o zarządzaniu humanistycznym. Omówiono tu bowiem wpływ jednostki – autorytetu na kształtowanie marki produktu zarówno w kontekście teoretycznym jak i praktycznych zastosowań. Nadmienić należy, iż wprawdzie jest wiele dostępnych opracowań dotyczących pojęcia marki, jej elementów składowych, ale nie ma literatury opisującej wpływ autorytetu Jana Pawła II, jego wypowiedzi na popularyzowanie produktu.Niniejsza praca podejmująca badanie i opis konkretnej rzeczywistości społecznej wykracza poza ekonomiczne spojrzenie na procesy rynkowe i marketingowe, a podejmując problemy badawcze niemalże z pogranicza socjologii i psychologii, koncentruje się na ciekawym zjawisku społecznym jakim jest niewytłumaczalna wręcz uległość wobec autorytetu jako pewnego rodzaju wzorca społecznego, którego oddziaływanie może mieć decydujący wpływ na, rozpatrywane najczęściej w kontekście ekonomicznym, decyzje konsumenckie. Tym samym przeprowadzone badanie jak i wnioski będące jego pochodną, koncentrujące się w dużej mierze na wykazaniu skuteczności autorytetu moralnego jako narzędzia socjotechniki, w całości wpisują się w nurt humanistyczny nauk o zarządzaniu.
The object of quantitative and qualitative research conducted by diagnostic survey was establishing the influence of a person widely recognized as moral authority on brand awareness and brand image and determining whether the overlapping correlation is a particularly effective mechanism of persuasion.The following research question was considered fundamental :Is moral authority a special intangible attribute that shapes the brand's image and consciousness? The results of the questionnaire survey obtained in the course of the analysis of 122 questionnaires revealed the special role of moral authority as one of the world's not so-so-exposed consumer sociotechnics in business practice and territorial marketing can bring high performance indicators to build brand awareness and brand image, especially in christian culture. The problem has not been comprehensively developed. The work fulfills the existing research gap, and the analyzed issue is an integral part of humanistic learning research, because the influence of the individual - the authority on the branding of the product - is discussed in the theoretical context as well as practical applications. It's worth indicating that there are many studies available on the concept of the brand, its components, but there is no literature describing the influence of the authority of John Paul II, his speech on the popularization of the product. This study, which explores and describes a specific social reality, goes beyond the economic perspective of market and marketing processes, and, while researching almost exclusively from the frontiers of sociology and psychology, focuses on an interesting social phenomenon that is inexplicable submissiveness to authority as a kind of social pattern. Impact can have a decisive effect on consumer decisions, most often considered in the economic context. The study conducted and the conclusions derived from it, focusing largely on demonstrating the effectiveness of moral authority as a social engineering tool, are all part of the humanistic curriculum of the management sciences.