Tytuł pozycji:
The process of growing up presented in the early novels of Mario Vargas Llosa: Puppies, Towns and Dogs, Green House
- Tytuł:
-
The process of growing up presented in the early novels of Mario Vargas Llosa: Puppies, Towns and Dogs, Green House
El proceso de formación de los jóvenes en la obra temprana de Mario Vargas Llosa: Los cachorros, La ciudad y los perros, La casa verde
Proces dorastania przedstawiony we wczesnych powieściach Mario Vargasa Llosy: Szczeniaki, Miasto i psy, Zielony Dom
- Autorzy:
-
Bomba, Katarzyna
- Słowa kluczowe:
-
powieść o dojrzewaniu, Mario Vargas Llosa, dojrzewanie, perfekcja, peruwiański autor, społeczeństwo burżuazyjne, boom latynoamerykański, bunt,
novel of formation, Mario Vargas Llosa, adolescence, perfection, peruvian author, bourgeois society, Latin American boom, rebellion,
novela de formación, Mario Vargas Llosa, adolescencia, perfección, autor peruano, sociedad burguesa, boom latinoamericano, rebeldía,
- Język:
-
hiszpański
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The present work seeks to analyze a narrative form that has come to be called "novel of formation". Our study is based on books by the Peruvian author: Mario Vargas Llosa. The writer is considered one of the most important contemporary novelists, since his works are influenced by the subjective perception of the Peruvian society and its own experiences.From the magnificent range of works we have chosen the novels that have sufficient characteristics to be framed within this narrative tendency: The puppies (1967), The city and the dogs (1963), The green house (1966). The author teaches us the stories whose main theme is the representation of the experiences of a young protagonist, from his childhood or adolescence until his maturity, whose intention is to achieve the consolidation of the personality of the individual and its integration into society. The subject of becoming an adult has been relevant to the author since the stories narrated have been drawn from his own experience.The time of adolescence has been very arduous, full of changes and unexpected facts for the writer that we can thoroughly investigate in the autobiography that wrote in 1993, the fish in the water. The narrated stories are directly related to the path to perfection and affirm that adolescence is a process of hard, long maturation, full of clashes between the desires of the protagonist and the value judgments of the social order that surrounds him.
El presente trabajo busca analizar una forma narrativa que ha venido a llamarse “novela de formación”. Nuestro estudio tiene como base libros del autor peruano: Mario Vargas Llosa. El escritor es considerado uno de los más importantes novelistas contemporáneos, ya que sus obras están influidas por la percepción subjetiva de la sociedad peruana y sus propias experiencias.Del magnífico abanico de obra hemos elegido las novelas que reúnen características suficientes para ser enmarcadas dentro de esa tendencia narrativa: Los cachorros (1967), La ciudad y los perros (1963), La casa verde (1966). El autor nos enseña las historias cuyo tema principal es representación de las experiencias de un joven protagonista, desde su niñez o adolescencia hasta su madurez cuya intención es conseguir la consolidación de la personalidad del individuo y su integración en la sociedad. El tema de hacerse adulto ha sido relevante para el autor ya que las historias narradas han sido sacadas de su propia experiencia. El tiempo de adolescencia ha sido muy arduo, lleno de cambios y hechos inesperados para el escritor que podemos minuciosamente pesquisar en la autobiografía que escribió en 1993, El pez en el agua. Las historias narradas están relacionadas de forma directa con el camino hacia la perfección y afirman que la adolescencia es un proceso de maduración duro, largo, lleno de choques entre los deseos del protagonista y los juicios de valor del orden social que lo envuelve.
Niniejsza praca analizuję formę narracji, którą nazwano "powieścią formacji". Nasze badanie opiera się na książkach autorstwa peruwiańskiego pisarza: Mario Vargas Llosa. Pisarz jest uważany za jednego z najważniejszych współczesnych powieściopisarzy, ponieważ w jego twórczośćwrkada się subiektywizm postrzegania peruwiańskiego społeczeństwa i własnych doświadczeń.Ze wspaniałej gamy dzieł wybraliśmy powieści, które mają wystarczające cechy charakterystyczne, które mogą być obramowane w tej narracji: Szczeniaki (1967), Miasto i psy (1963), Zielony dom (1966). Autor opowiada historie, których głównym tematem jest przedstawienie doświadczeń młodego bohatera, od dzieciństwa lub dojrzewania, aż do dojrzałości, którego zamiarem jest osiągnięcie konsolidacji osobowości jednostki i jej włączenia do społeczeństwa.Czas dojrzewania był okresem bardzo żmudnym, pełen zmian i nieoczekiwanych faktów dla pisarza, których ozdwierciedlenie możemy dokładnie znaleść w autobiografii, którą napisał w 1993 roku, Jak ryba w wodzie. Opowiadania są bezpośrednio związane z drogą do perfekcji i potwierdzają, że dojrzewanie to proces ciężkiego, długiego dojrzewania, pełen starć między pragnieniami bohatera a cennymi sądami porządku społecznego, który go otacza.