Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozwój osobowy rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Tytuł:
Rozwój osobowy rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Personal development of parents of children with autism spectrum disorders
Autorzy:
Snoch, Magdalena
Słowa kluczowe:
personal development, Autism Spectrum Disorder, parenting
rozwój osobowy, zaburzenia ze spektrum autyzmu, rodzicielstwo
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this study was to determine a role of parenting a child with Autism Spectrum Disorder (ASD) in parent's personal development. In order to recognize spheres and stages of personal development, M. Straś-Romanowska's conception was used. Interpretative analysis was applied to contents of interviews and sentence completion sheets. Research results pertain to group of 16 parensts of ASD children and present similarities and differences between fathers and mothers, as well as parents with children of different ages, and also attempt on personal development stages classification. It turned out that the most substantial factors for personal development are parents' sex and age, but results did not prove child's age influence. The most important reaserch conclusions pertain to domination of mother-role and women's emotional attitude to child's problems as opposed to exploit of employee-role and task-orientation by men. In terms of personal development stages, mothers' group was more homogenous, while fathers' group remained diversified.

Celem niniejszej pracy było określenie roli jaką odgrywa bycie rodzicem dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) w rozwoju osobowym rodziców. Do poznania obszarów i etapów rozwoju osobowego wykorzystano koncepcję autorstwa M. Straś-Romanowskiej. Analizie interpretacyjnej poddano treści wywiadów i stwierdzeń w Arkuszu Zdań Niedokończonych. Wyniki dotyczą grupy 16 rodziców dzieci z ASD i prezentują podobieństwa i różnice dla ojców i matek oraz rodziców dzieci starszych i młodszych, a także próbę klasyfikacji etapów rozwoju osobowego badanych. Najbardziej istotny wpływ na rozwój osobowy ma płeć i wiek badanych, natomiast nie udowodniono wpływu wieku dziecka. Najważniejsze wnioski dotyczyły dominacji roli matki i emocjonalnego podejścia do problemów dziecka u kobiet w przeciwieństwie do wykorzystywania roli pracownika i zadaniowego podejścia u ojców. Pod względem osiąganego etapu rozwoju grupa matek była bardziej jednolita, natomiast grupa ojców różnorodna.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies