Tytuł pozycji:
Cultural diplomacy of the United States
In modern politics, it is increasingly important for countries to create a positive image abroad, facilitating the implementation of the state’s foreign policy. To reach the people, diplomacy exploits new methods of action – including social media and the outreach activities of foreign diplomatic missions. Cultural diplomacy is a tool that engages an international audience in partnership projects which are initiated by governments and local institutions.Several issues are highlighted in this thesis, divided and discussed in four chapters. The first chapter focuses on the concept of communication, which forms the basis of human interaction, as well as in intercultural and international environments. The next chapter concerns building a national brand, nation branding and soft power, which are increasingly becoming the cornerstones of a country's foreign policy. The third chapter is devoted to the phenomenon of diplomacy and its subtypes – public diplomacy and cultural diplomacy, along with a discussion of how they are implemented by the United States. The research chapter contains a description of the research methodology, sample selection, and an analysis of the information collected during the research.
We współczesnej polityce coraz ważniejsze staje się kreowanie pozytywnego wizerunku kraju za granicą, który ułatwia realizację polityki zagranicznej państwa. Aby dotrzeć do obywateli, dyplomacja wykorzystuje nowe metody działania – w tym media społecznościowe oraz działalność zagranicznych placówek dyplomatycznych. Dyplomacja kulturalna jest narzędziem angażującym międzynarodową publiczność w projekty partnerskie, będące inicjatywą rządów oraz lokalnych instytucji. W ramach niniejszej pracy zostało wyróżnionych kilka zagadnień, które zostały podzielone i omówione w czterech rozdziałach. Rozdział pierwszy koncentruje się na przybliżeniu pojęcia komunikowania, które stanowi podstawę ludzkich interakcji, również w środowisku międzykulturowym i międzynarodowym. Kolejne rozdziały dotyczą budowania marki narodowej, brandingu narodowego oraz soft power, które coraz częściej stają się podstawą realizowanej polityki zagranicznej państwa. Rozdział trzeci poświęcony jest zjawisku dyplomacji i jego podtypom – dyplomacji publicznej oraz dyplomacji kulturalnej, wraz z omówieniem sposobu jej realizacji w Stanach Zjednoczonych. Rozdział badawczy zawiera opis metody badawczej i doboru próby oraz analizę zebranych w trakcie badań informacji.