Tytuł pozycji:
Skandal jako element kreowania marki polskich pisarzy w Internecie
- Tytuł:
-
Skandal jako element kreowania marki polskich pisarzy w Internecie
Scandal as an element of brand creation of Polish writers on the Internet
- Autorzy:
-
Kóska, Justyna
- Słowa kluczowe:
-
skandal, marka osobista, Internet, polscy pisarze, kreowanie marki, promocja książek;
scandal, personal brand, Internet, Polish writers, brand creation, promotion of books;
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The goal of this thesis is to elaborate on the issue of scandal adapting by Polish writers as a factor of their image. For the purpose of this thesis it is assumed that a scandal has an influence on personal brand of Polish writers on the internet. The main research question involves degree and character of this influence. Other issues discussed here are: What is a scandal and what mechanisms does it use? What is a connection between scandal and literature? What images have Szczepan Twardoch and Michał Witkowski created on the internet? In this thesis has been applied a methodological triangulation which contains the elements of qualitative and quantitative method and also instruments like questionnaire and textual analysis. Questions related to online image creation are contained within the range of humanist management, precisely advertisement management. Both media and literary discourse were analyzed. Scandal strategies are, most frequently, presented on writers from foregone literary epochs, skipping modern authors. Among the subject literature, it is rather hard to find complex elaborations about new forms of promotion of books and their authors. Considering topicality of subject, as well as fragmentariness of existing elaborations, this thesis addresses this issue. What has inspired this study was still growing presence of authors in public space, including scandal triggering. Nowadays, literature promotion is not only focused on promotion of the book itself, but more and more on the establishing authors’ personal brand. Scandal is an extremely attractive case of such creation, and examples of Witkowski and Twardoch show, that it can lead to create the completely different images.
Celem pracy jest omówienie zagadnienia dotyczącego adaptowania skandalu przez polskich pisarzy, jako czynnika kreującego wizerunek. Na potrzeby pracy założono, że skandal wpływa na kreowanie marki polskich pisarzy w Internecie. Główne pytanie badawcze dotyczy określenia stopnia i charakteru tegoż wpływu. Uwzględnione zostały również odpowiedzi na pytania dodatkowe: Co to jest skandal i z jakich korzysta mechanizmów? Jaka relacja łączy skandal i literaturę? Jaki wizerunek pisarze Szczepan Twardoch i Michał Witkowski wykreowali w Internecie? W pracy zastosowana została triangulacja metodologiczna, zawierająca elementy metody ilościowej i jakościowej, z wykorzystaniem takich narzędzi jak ankieta i analiza tekstów. Zagadnienia związane z kreowaniem wizerunku w Internecie mieszczą się w zakresie nauk o zarządzaniu humanistycznym, a ściślej zarządzaniu reklamą. W pracy została podjęta tematyka zarządzania marką autorską oraz adaptacji mediów internetowych dla potrzeb kreowania wizerunku. Analizie poddano zarówno dyskurs medialny, jak i literacki. Najczęściej strategie skandalu prezentowane są na przykładzie pisarzy minionych epok literackich, z pominięciem twórców współczesnych. Wśród literatury przedmiotu nie sposób znaleźć też kompleksowego opracowania nowych form promocji książek i ich autorów, do których bez wątpienia należy wykorzystanie mediów internetowych. Ze względu na aktualność tematyki, ale i fragmentaryczność jej dotychczasowych opracowań kwestiom tym została poświęcona niniejsza praca. Inspiracją do jej powstania była coraz wyraźniejsza obecność pisarzy w przestrzeni publicznej, w tym wywoływanie skandali. Współcześnie promocja literatury wychodzi poza reklamowanie wyłącznie książek, a coraz bardziej skupia się na kreowaniu marek pisarzy. Skandal jest niezwykle ciekawą strategią tego rodzaju kreacji, a przykłady Witkowskiego i Twardocha pokazują, że może on prowadzić do stworzenia zupełnie różnych wizerunków.