Tytuł pozycji:
Mission of cultural institution in the digital age based on an example of Zachęta National Gallery of Art
The purpose of this thesis is to determine if and to what extant Zachęta National Art Gallery changed the ways of realizing its mission in the digital era. A tool which allowed to receive an answer were open interviews conducted with employees involved in organization of documentational activities, educational activities, promotion and communication team and collection and inventory department. The first chapter focuses on issues such as humanistic management, mission and digitization in cultural institutions. The second chapter describes activities realized by Zachęta National Art Gallery before and after transition to the digital age. The third and final chapter introduces analysis and research conclusions. The most important conclusion is that the mission of Zachęta hasn't changed in the digital age but digitization provided new tools to make realization of mission easier.
Niniejsza praca ma na celu odpowiedzieć na pytanie, czy i w jakim stopniu digitalizacja wpłynęła na działalność Zachęty Narodowej Galerii Sztuki. Narzędziem, które pozwoliło uzyskać tę odpowiedź były wywiady otwarte, które zostały przeprowadzone z pracownikami działu dokumentacji, edukacji, komunikacji i promocji oraz zbiorów i inwentarzy. W pierwszym rozdziale pracy zostały omówione pojęcia zarządzania humanistycznego, misji oraz digitalizacji w organizacjach kultury. Drugi rozdział poświęcony został charakterystyce działań podejmowanych przez Zachętę Narodową Galerię Sztuki przed i po zaistnieniu w nowej rzeczywistości cyfrowej. Trzeci rozdział przedstawia analizę i wnioski z badań. Najważniejszym wnioskiem uzyskanym na ich podstawie jest fakt, iż pierwotny kształt misji nie zmienił się, a digitalizacja dostarczyła nowych narzędzi usprawniających jej realizację.