Tytuł pozycji:
Reżyserzy filmowi z diaspory chińskiej we współczesnym kinie Tajwanu
- Tytuł:
-
Reżyserzy filmowi z diaspory chińskiej we współczesnym kinie Tajwanu
Chinese Diaspora Filmmakers in Contemporary Taiwan Cinema
- Autorzy:
-
Korbecka, Maja
- Słowa kluczowe:
-
Tsai Ming-liang, Midi Z, Lau Kek Huat, diaspora, transnational cinema, Taiwan cinema, Malaysia, Myanmar, Robin Cohen, Andrew Higson, Southeast Asia
Tsai Ming-liang, Midi Z, Lau Kek Huat, diaspora, kino transnarodowe, kino Tajwanu, Malezja, Mjanma, Robin Cohen, Andrew Higson, Azja Południowo-Wschodnia
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W ostatnich latach współczesne kino Tajwanu jest coraz częściej representowane na międzynarodowych festiwalach filmowych przez dzieła reżyserów pochodzących z chińskiej diaspory w Azji Południowo-Wschodniej. Trzej twórcy, Tsai Ming-liang, Midi Z oraz Lau Kek Huat, odwierciedlają to zjawisko, które także świadczy o przeorientowaniu polityki Tajwanu dalej od Japonii i Chin w stronę współpracy z państwami ASEAN. Tsai Ming-liang zainspirował młode pokolenie filmowców z chińskiej diaspory, którzy poszli w jego ślady, przeprowadzając się na Tajwan w celu studiów i pracy, rozpoczynając działalność w ramach tajwańskiego przemysłu filmowego i odnosząc sukces na festiwalach międzynarodowych. Trzy filmy, "Nie chcę spać sam" (2006) Tsai Ming-lianga, "Biała śmierć" (2014) Midi Z oraz "Absent Without Leave" (2016, "Nieobecny nieusprawiedliwiony" tłum. autorki) Lau Kek Huata wpisują się w schemat kina transnarodowego, którego charakterystykę zaproponował Andrew Higson. Te tytuły także zawierają reprezentacje chińskich społeczności diasporycznych w Malezji i Mjanmie, krajach z których pochodzą reżyserzy. Trzy filmy są związane z definicją diaspory według Robina Cohena, rozwojem chińskiej diaspory w Azji Południowo-Wschodniej oraz z samym życiem filmowców, ich doświadczeniem diasporycznym. Reżyserzy filmowi z diaspory chińskiej wyznaczają nowy kierunek w kinie Tajwanu, podkreślając sposób w jaki kino transnarodowe i narodowe wpływają na siebie i krzyżują.
In recent years contemporary Taiwan films exhibited at the international film festivals are more and more often the ones directed by filmmakers born and raised in Chinese diaspora in Southeast Asian countries. The three film directors, Tsai Ming-liang, Midi Z and Lau Kek Huat, represent such trend that also indicates the change in Taiwan politics gradually reorienting itself away from Japan and China towards cooperation with ASEAN countries. Tsai Ming-liang inspired younger generation of Chinese diaspora filmmakers, who followed his example, moving to Taiwan from Southeast Asian countries to pursue education and work, eventually starting professional career within Taiwan film industry and gaining international acclaim at film festivals. The three films, Tsai Ming-liang’s “I Don’t Want to Sleep Alone” (2006), Midi Z’s “Ice Poison” (2014) and Lau Kek Huat’s “Absent Without Leave” (2016) can be viewed through the lens of transnational cinema and its characteristics proposed by Andrew Higson. The films include the representation of the Chinese diaspora in the film directors’ home countries, Malaysia and Myanmar, thus the three titles are is intertwined with Robin Cohen's definition of diaspora, the development of the Chinese diaspora in Southeast Asia and the filmmakers’ personal experience. Chinese diaspora filmmakers offer new direction within contemporary Taiwan cinema, underlining the way transnational and national framework influence each other and intersect.