Tytuł pozycji:
Late-positivistic caricature of the female momentum toward independence? On "Emancipated Women" by Bolesław Prus
- Tytuł:
-
Late-positivistic caricature of the female momentum toward independence? On "Emancipated Women" by Bolesław Prus
Późnopozytywistyczna karykatura kobiecego pędu ku samodzielności? Rzecz o "Emancypantkach" Bolesława Prusa
- Autorzy:
-
Jőrgen, Emilia
- Słowa kluczowe:
-
Prus, Emancypantki, pozytywizm, emancypacja, feminizm, kobieta, karykatura
Prus, Emancipated Women, positivism, emancipation, feminism, woman, caricature
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem podjętej eksploracji kobiecego świata ,,Emancypantek" jest ukazanie – by posłużyć się określeniami samego autora – wszystkich „błazeństw” i „potworności” ruchu wyzwolenia kobiet. Realia powieściowe oraz interpretacja zawartych w dziele treści propagandowych dowodzi krytycznego stosunku Aleksandra Głowackiego (właściwe nazwisko pisarza, pod którym niekiedy występował jako publicysta) do kwestii emancypacyjnej. Szczegółowa analiza portretów psychologicznych wybranych bohaterek późnopozytywistycznej powieści Bolesława Prusa uzmysławia zawartą w niej karykaturę kobiecego pędu ku sprawczości i samodzielności. Galeria charakterów kobiecych skoncentrowana została wokół specyficznej przestrzeni warszawskiej pensji. Relację „ona”–„reszta świata” uwypukla pierwiastek męski, wykorzystany w celu zobrazowania wpływu mężczyzn na kształtowanie się mentalności figur żeńskich.
The objective of undertaking the exploration of the women’s’ world of emancipators is to present by using the definitions of the author himself, all the ‘tomfoolery’ and ‘monstrosities’ of the movement for the emancipation of women. The reality of the literature and interpretation embodied in the propaganda, proves the critical relationship of Aleksander Głowacki (the very name under, which he sometimes appears as a publicist), to the idea of emancipation. A detailed analysis of the psychological portraits of selected heroines of his late positivistic novels, brings to realization of the therein, caricature of the female momentum towards independence and empowerment. The line up of female characters, concentrated around a specific environment of the Warsaw lodging. The realation of ‘she’ against ‘the rest of the world’ emphasized the male element utilized to picture the influence of men in shaping the mentality of the female.