Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Senior age activity and memory mistakes and strategies

Tytuł:
Senior age activity and memory mistakes and strategies
Aktywność w wieku senioralnym a błędy i strategie pamięciowe
Autorzy:
Sołga, Józefina
Słowa kluczowe:
aktywni seniorzy, nieaktywni seniorzy, pamięć prospektywna
active seniors, inactive seniors, prospective memory
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wraz z upływem lat obserwujemy obniżenie funkcjonowania poznawczego wśród seniorów. Zmiany te przebiegają jednak w sposób nieharmonijny i dotykają głównie wybranych aspektów pamięci (Jagodzinśka, 2008). Badania prowadzone z udziałem seniorów wskazują na dobroczynny wpływ zachowania aktywności, zwłaszcza poznawczej na funkcjonowanie w okresie późnej dorosłości (Pniewska i in., 2012). Celem przeprowadzonego badania, było sprawdzenie, czy aktywni seniorzy różnią się w zakresie liczby popełnianych błędów pamięciowych od nieaktywnych seniorów. Ponadto sprawdzono, czy różnice występują również w zakresie częstości stosowania strategii wspomagających pamięć na co dzień. Badaniem objęto 60 seniorów, w tym 30 aktywnych (słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku) oraz 30 nieaktywnych. W badaniu zastosowano takie narzędzia jak Krótka Skala Oceny Aktywności Poznawczej, Dzienniczek Codziennych Błędów Pamięciowych, Kwestionariusz po prowadzeniu dzienniczka, Kwestionariusz Organizacji Dnia Codziennego Martina i Parka oraz autorską ankietę stosowanych strategii pamięciowych. Uzyskano odwrotne do założonych wyniki. Aktywni seniorzy popełniali więcej codziennych błędów pamięciowych niż nieaktywni seniorzy. Można przypuszczać, że osoby bardziej aktywne, mogą popełniać więcej codziennych błędów pamięciowych, ponieważ będą miały do tego więcej „okazji” niż nieaktywni seniorzy.

A decrease in cognitive function among seniors are observed over the years. These changes, however, take place in an unharmonious manner and affect mainly selected aspects of memory (Jagodzińska, 2008). Studies conducted with the participation of seniors indicate a beneficial influence of activity, especially cognitive one, on functioning in late adulthood (Pniewska i in., 2012). The aim of the study was to check whether active seniors differ in the number of memory errors they make from inactive seniors. Moreover, it was checked whether there are any differences in the frequency of application of memory suporting strategies on a daily basis. The study involved 60 seniors, icluding 30 active seniors (students of the Univeristy of the Third Age) and 30 inactive seniors. The study used such tools as the Short Scale of Cognitive Activity Assessment, Daily Memory Errors Diaries, the Questionnaire after running the diary, the Martin and Park Environmental Demands (MPED) Questionnaire and the Questionnaire of the memory strategy used. The results were opposite to expectations. Active seniors made more memory mistakes every day compared to inactive seniors. It can be speculated that more active people will make more memory mistakes every day, because they will have more „opportunities” to do.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies