Tytuł pozycji:
Ewolucja stylistyki polskich teledysków hip-hopowych w XXI wieku
- Tytuł:
-
Ewolucja stylistyki polskich teledysków hip-hopowych w XXI wieku
The evolution of stylistics of Polish hip-hop music videos in the 21st century
- Autorzy:
-
Gwoździowski, Mikołaj
- Słowa kluczowe:
-
hip-hop, rap, teledysk, ewolucja, O.S.T.R., Łona, Peja, Ten Typ Mes, Sokół
hip-hop, rap music, music video, evolution, O.S.T.R., Łona, Peja, Ten Typ Mes, Sokół
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In this thesis, I looked at the evolution of Polish hip-hop music videos in the 21st century. In the first chapter, I presented a historical outline of this music, as well as culture, in the United States, and its migration to Poland. I have also presented in a lot of technical terms that characterize this music. To make the video analysis reliable, I researched seventy audio-visual productions, which are a cross-section of the work of the five rappers chosen by me. What determined the selection of artists was their experience and stage activity, which began at the turn of the 1990 and 2000 and lasts to this day. I also decided to limit the number of analyzed music videos, from one hundred and fiftyup to seventy. By selecting specific video clips, I was guided by a larger number of views on the YouTube platform, and also took into account the importance of individual recordings in Polish hip hop culture (I was helped by the recognition of music videos by the Yach chapter and the authors of "Antologia polskiego rapu"). I analyzed selected video clips for the development of their style, form, and also paid attention to whether their creators departed from presenting the characteristic elements of hip-hop culture.
W niniejszej pracy przyjrzałem się ewolucji polskich teledysków hip-hopowych w XXI wieku. W pierwszym rozdziale przedstawiłem zarys historyczny tej muzyki, a także kultury, w Stanach Zjednoczonych, oraz jej migrację na polskie podwórko. Przybliżyłem również wiele terminów technicznych, które charakteryzują tę muzykę. Aby analiza wideoklipów była wiarygodna i miarodajna, zbadałem siedemdziesiąt produkcji audio-wizualnych, będących przekrojem twórczości pięciu wybranych przeze mnie raperów. Tym co decydowało o doborze artystów, było ich doświadczenie i aktywność sceniczna, która rozpoczęła się na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych i trwa po dziś dzień. Zdecydowałem się również ograniczyć liczbę analizowanych teledysków, ze stu pięćdziesięciudo siedemdziesięciu. Dokonując selekcji konkretnych wideoklipów, kierowałem się większą liczbą wyświetleń na platformie YouTube, a także brałem pod uwagę znaczenie poszczególnych nagrań w polskiej kulturze hip-hopowej (pomogło mi w tym uznanie teledysków przez kapitułę Yachów oraz autorów „Antologii polskiego rapu”). Wybrane wideoklipy analizowałem pod kątem rozwoju ich stylistyki, formy, a także zwracałem uwagę na to, czy ich twórcy odchodzili od przedstawiania charakterystycznych elementów kultury hip-hopowej.