Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kształtowanie kompetencji międzykulturowych i społecznych w modelu debat oksfordzkich - Tarnowska Liga Debatancka

Tytuł:
Kształtowanie kompetencji międzykulturowych i społecznych w modelu debat oksfordzkich - Tarnowska Liga Debatancka
Developing intercultural and social competences through Oxford-style debate model- Tarnów Debate League
Autorzy:
Mytnik, Agnieszka
Słowa kluczowe:
intercultural competencec, social competences, developing competences, Oxford-style debate model, Tarnów Debate League
kompetencje międzykulturowe, kompetencje społeczne, kształtowanie kompetencji, debaty oksfordzkie, tarnowska liga debatancka
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Currently, more and more emphasis is placed on shaping intercultural and social competences. The place where these competencies are developed may be the Oxford style of debating. It has its origins at the University of Oxford. It is a kind of formalized discussion with strictly defined rules regarding the time and manner of discussion. In his theoretical assumptions, it gives a chance for multi-level education in the ​​logical thinking, formulating thoughts, defending a position, self-presentation, active listening skills and teamwork. Despite the fact that more than 20 years have passed since the dissemination of debates in Poland, there is still lack of publications which investigates the correlations between participating in debates and the development of social and intercultural competences. Author of the text inclined her experiences - as a graduate of the Tarnow Debate League, and also a trainer, put an effort to look at this issue.The main subject of this work is to show how the intercultural and social competencies have changed during participation in the Oxford debates. Three aspects were discussed: motivations, skills and experience, having said that results lead to conclusions.The aim of this research is to show the correlation between participation in debates and the development of social and intercultural competencies, as well as finding the answer to the question if the Tarnów Debate League program shapes them sufficiently. The analysis contains structured interviews among six graduates of the Tarnow Debate League.The results have shown that the TLD develops and shapes competences especially for people who at the time of joining the project showed a basic level of social and intercultural competences. Respondents who assessed their competences as low at the time of joining the TLD has much better attitude for the whole project. Particular dissatisfaction was noted for people who assessed their rhetorical skills and self-presentation as high. In conclusion, this project targets people who start their adventure with public speaking and still need to gain a number of skills.

Obecnie coraz większy nacisk kładzie się na kształtowanie kompetencji międzykulturowych i społecznych. Miejscem gdzie rozwijane są te kompetencje, może być debata oksfordzka. Ma ona swój początek na uniwersytecie oksfordzkim. Jest rodzajem dyskusji sformalizowanej, która cechuje się ściśle określonymi zasadami dotyczącymi czasu i sposobu dyskutowania. W swoich założeniach teoretycznych daje szansę wielopłaszczyznowej edukacji np. w zakresie logicznego myślenia, formułowania swoich myśli, bronienia swojego stanowiska, autoprezentacji, umiejętności aktywnego słuchania czy pracy zespołowej. Pomimo, iż minęło ponad 20 lat od rozpowszechnienia debat w Polsce, wciąż jednak nie powstała żadna publikacja badająca korelacje między udziałem w debatach oksfordzkich a rozwojem kompetencji społecznych oraz międzykulturowych. Autorka tekstu skłoniona swoimi doświadczeniami - jako absolwentka Tarnowskiej Ligii Debatanckiej, a od dwóch lat także trenerka, postanowiła przyjrzeć się temu zagadnieniu, które nie zostało dotychczas zbadane.Przedmiotem pracy jest przedstawienie jak zmieniały się kompetencje międzykulturowe i społeczne podczas uczestnictwa w debatach okfordzkich. Poruszono trzy aspekty (motywacje, umiejętności i doświadczenia. i w oparciu o nie przeprowadzono analizę wyników badań. Celem pracy jest wykazanie korelacji między uczestnictwem w debatach, a rozwojem kompetencji zarówno społecznych, jak i międzykulturowych, a także znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy program Tarnowskiej Ligii Debatanckiej kształtuje je wystarczająco. Część badawcza zawiera analizę wywiadów strukturyzowanych wśród sześciu absolwentów Tarnowskiej Ligii Debatanckiej.Niniejsza praca pokazała, że Tarnowska Liga Debatancka rozwija i kształtuje kompetencje zwłaszcza u osób, które w chwili przystąpienia do projektu wykazywały się niskim poziomem kompetencji społecznych i międzykulturowych. Respondenci, którzy oceniali swoje kompetencje jako niskie w chwili przystąpienia do TLD zdecydowanie łagodniej oceniali cały projekt. Szczególne niezadowolenie odnotowano u osób, które swoje umiejętności retoryczne i autoprezentacji oceniali jako wysokie. Można więc wnioskować, że projekt ten kierowany jest zwłaszcza do osób, które zaczynają swoją przygodę z publicznymi występami i muszą jeszcze zdobyć szereg umiejętności.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies