Wczesna dorosłość to początek nowego etapu życia. Człowiek rozpoczynający dorosłość zmierza się z szeregiem niełatwych wyzwań, napięć, silnych emocji i konfliktów. Młody dorosły potrzebuje wsparcia, sposobów na poradzenie sobie i rozwiązanie konfliktów, a także wysokiej prężności psychicznej, poczucia własnej skuteczności oraz, co nie jest takie oczywiste, duchowości. Prężność psychiczna, poczucie samoskuteczności oraz duchowość odgrywają szczególnie ważną rolę, ponieważ wzmagają wytrwałość, determinację w działaniu, optymistycznie nastawiają do życia, a także pomagają mobilizować się w trudnych sytuacjach.Celem pracy jest ustalenie roli duchowości, a w szczególności form aktywności duchowej i ich potencjalnych współzależności z odpornością psychiczną i poczuciem własnej skuteczności wśród młodych dorosłych. Pytanie badawcze dotyczy tego, czy któraś z form aktywności duchowej jest powiązana z duchowością, prężnością psychiczną i poczuciem własnej skuteczności bardziej niż inna, a także czy wiek i płeć istotnie korelują z badanymi zmiennymi. W tym celu postawionych zostało 6 hipotez badawczych.W procedurze badawczej wykorzystano następujące narzędzia: Skalę Pomiaru Prężności (SPP-25) Ogińska-Bulik i Juczyński, Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) Juczyński, Kwestionariusz Samoopisu Heszen-Niejodek, Gruszczyńska i Metlak. Badanie objęło 107 osób będących w okresie wczesnej dorosłości, którzy zostali przydzieleni do trzech odrębnych grup: wierzący religijnie, praktykujący mindfulness oraz ateiści.Analiza uzyskanych wyników tylko częściowo potwierdziła hipotezy badawcze. Wykazano, że młodzi dorośli wierzący charakteryzują się wysokim poziomem ogólnego wskaźnika duchowości, religijności, harmonii oraz najniższym poziomem kompetencji osobistych i tolerancji negatywnych emocji. Dodatkowo, okazało się, że płeć różnicuje młodych dorosłych pod względem ogólnego wskaźnika duchowości, religijności oraz wrażliwości etycznej. Młode dorosłe kobiety charakteryzują się wyższym niż mężczyźni wskaźnikiem duchowości, religijności i wrażliwości etycznej. Badanie wykazało, że wysoka duchowość młodych dorosłych związana jest z wysoką prężnością psychiczną. W szczególności wysoka wrażliwość etyczna oraz harmonia korelują z wysoką wytrwałością, otwartością, tolerancją i optymizmem. Nie udało się natomiast stwierdzić występowania współzależności pomiędzy duchowością a poczuciem własnej skuteczności, z wyjątkiem harmonii. Wiek nie okazał się współzależny z duchowością, prężnością psychiczną i poczuciem własnej skuteczności. Analiza nie wykazała różnic między formami aktywności duchowej pod względem prężności psychicznej oraz poczucia własnej skuteczności.
Early adulthood is the beginning of a new chapter in life. A person entering adulthood has to face an array of difficult challenges, confrontations, strong emotions and conflicts. Young adults need support and the means to manage and solve conflicts, as well as a high degree of resiliency and perceived self-sufficiency. Psychological assertiveness, perceived self-sufficiency and, what is not so obvious, spirituality play an increasingly significant role as they help with endurance, determination, a positive outtake on life and help mobilize oneself in difficult situations.The goal of this thesis was to establish the role of spirituality, and especially the forms of spiritual activities and their potential correlation with resiliency and perceived self-sufficiency amongst young adults. I wanted to establish whether any of spiritual activity in particular influences the level of spirituality, resiliency and self-sufficiency more than any other. And, furthermore, whether the age or gender significantly correlate with any of the variables. In order to reach this goal, six distinct hypotheses were posed.The following tools were used in the procedure: Skalę Pomiaru Prężności (SPP- 25) by Ogińska-Bulik, Juczyński, Generalized Self-Efficacy Scale (GSES) by Schwarzer, Jerusalem, Self-Descriptive Questionnaires by Heszen-Niejodek, Gruszczyńska, Metlak. The sample consisted of 107 people in their early adulthood who were divided into three distinct groups: religious, mindfulness practitioners and atheists.The statistical analysis confirmed the hypotheses only in part. It was evident that young religious adults are characterized by an overall high degree of spirituality, religiousness and harmony, and an overall lower degree of personal competence and tolerance for negative emotions. Differences between men and women were significant when it came to an overall degree of spirituality, religious and ethical sensitivity. Young adult females were characterized by a higher degree of spirituality, religious and ethical sensitivity when compared to their male counterparts. The examination showed that a high degree of spirituality in young adults was directly related to a higher degree of resiliency. In particular high ethical sensitivity and harmony correlate with a high degree of resilience, openness, tolerance and general optimism. It was impossible however to assert any correlations between spirituality and a resiliency with the exception of harmony. The subjects’ age did not correlate with spirituality, psychological assertiveness and perceived self-sufficiency. The analysis did not show the differences with regard to the forms of spiritual activities and psychological assertiveness and the perceived self-sufficiency.