Tytuł pozycji:
Modele nauczyciela w różnych koncepcjach pedagogicznych i ich obecność w praktyce edukacyjnej
- Tytuł:
-
Modele nauczyciela w różnych koncepcjach pedagogicznych i ich obecność w praktyce edukacyjnej
This thesis presents different models of a teacher’s job and its origin of a pedagogical conceptions
- Autorzy:
-
Nowak, Monika
- Słowa kluczowe:
-
teacher, student, model, educational practice, school, upbringing, burnout, experience
nauczyciel, uczeń, model, praktyka edukacyjna, szkoła, wychowanie, wypalenie zawodowe, doświadczenie,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
There can be distinguished three main models of a teacher : as an official, as a persona and as a facilitator. The thesis describes the theoretical assumptions, individual features and qualities which create the particular models of teachers as similarities and differences between them. A hypothetical eclectic model which was constructed in this thesis, is also the highest rated by the questioned teachers. What is more, the subject of this thesis shows how some models of teachers (as a persona or facilitator) function in real education life. Some issues such as educational and pedagogical problems with students, the teachers’ experience and professional burn-out are also included.
W pracy zostały przedstawione różne modele pracy nauczyciela mające swoje źródło w koncepcjach pedagogicznych. Spośród nich trzy główne modele to: ,,nauczyciel funkcjonariusz’’,, nauczyciel personalista’’, ,,nauczyciel facylitator.’’. Opisano teoretyczne założenia, indywidualne cechy i właściwości tworzące konkretne modele pracy nauczyciela. Przedstawiono także wspólne cechy i różnice w obrębie poszczególnych modeli. Skonstruowany został również hipotetyczny model eklektyczny, na który składały się najwyżej oceniane przez ankietowanych nauczycieli założenia z modelu „nauczyciela facylitatora” i „nauczyciela personalisty”. W pracy starano się także pokazać ich obecność i funkcjonowanie w rzeczywistej praktyce edukacyjnej. Zostały przedstawione również takie zagadnienia jak: problemy edukacyjne i wychowawcze uczniów, doświadczenia nauczycieli związane z ich praktyką szkolną, problem wypalenia zawodowego.