Tytuł pozycji:
Pamięć prospektywna u osób starszych z subiektywnymi zaburzeniami poznawczymi
Celem projektu było zbadanie relacji między Subiektywnymi Zaburzeniami Poznawczymi i sprawnością pamięci prospektywnej wśród osób starszych. Jest to niezwykle ważna kwestia, ponieważ obecność subiektywnych skarg na funkcjonowanie pamięci może być potencjalnym markerem wczesnej deterioracji poznawczej wśród starszych osób, a co za tym idzie – przesłanką do wnioskowania o ryzyku wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych w przyszłości. Badanie składało się z dwóch części: selekcji osób badanych oraz fazy testowej, podczas której badani wypełniali baterię testów neuropsychologicznych oraz wykonywali zadanie mierzące pamięć prospektywną na urządzeniu elektronicznym. W badaniu założono, że osoby które niżej oceniają swoją pamięć będą osiągały gorsze wyniki w zadaniu prospektywnym. Mimo, że uzyskane dane nie potwierdziły tej hipotezy, to kiedy podzielono uczestników na tych, którzy uzyskali maksimum punktów w zadaniu prospektywnym i tych, którzy wypadli gorzej, okazało się że ta druga grupa oceniła swoją pamięć istotnie niżej niż pierwsza. Otrzymane wyniki rzucają nowe światło na kwestię Subiektywnych Zaburzeń Poznawczych.
The aim of the study was to explore the relationship between the Subjective Cognitive Impairment and the efficiency of prospective memory among the older adults. It is the important issue, because the presence of subjective complaints about one’s memory can be a potential marker of early cognitive decline among the elderly, and therefore – the indicator of a risk of neurodegenerative disorders in the future. The study consisted of two parts: the selection of participants and the testing phase, during which the participants completed the battery of neuropsychological tests and the prospective memory task on an electronic device. It was assumed that participants with the lower memory self-evaluation would perform poorer on the prospective memory task. Although the results did not support this hypothesis, when participants were divided into those who obtained a maximum score on the prospective memory task and those who performed worse, the latter group evaluated their memory significantly lower. These results shed a new light on the Subjective Cognitive Impairment.