Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Poznawcze uwarunkowania twórczości: Rola aktualizowania zawartości pamięci roboczej w twórczości

Tytuł:
Poznawcze uwarunkowania twórczości: Rola aktualizowania zawartości pamięci roboczej w twórczości
The cognitive determinants of creativity: The role of updating working memory representations in creative thinking
Autorzy:
Rutkowska, Monika
Słowa kluczowe:
twórczość, myślenie twórcze, funkcje wykonawcze, aktualizowanie i monitorowanie zawartości pamięci roboczej, myślenie konwergencyjne, myślenie dywergencyjne, inteligencja
creativity, creative thinking, executive functions, updating working memory representations, convergent thinking, divergent thinking, intelligence
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The concept of creativity refers to both creative products and creative process. The primary purpose of this study is to consider the role of updating and monitoring working memory representations in the creative process. Students and graduates (N=44) completed an intelligence test, tests of convergent and divergent thinking, as well as a computer task, checking their ability of updating. The results provided evidence for positive correlation between convergent and divergent thinking, however this relationship seems to be caused only by the fluency, not the flexibility of thinking. Additionally, a positive correlation has been found between intelligence and convergent thinking. Interestingly, a superficially positive correlation between intelligence and divergent thinking occurred, however neither fluency nor flexibility of thinking have shown a direct relationship with intelligence after excluding their common variance. Finally, updating turned out to be positively correlated with both convergent thinking and the flexibility of thinking.

Pojęcie twórczości odnosi się zarówno do wytworów człowieka, jak i procesów towarzyszących ich powstawaniu. Procesy te wydają się mieć wiele wspólnego z procesami poznawczymi, co stanowi przedmiot zainteresowania niniejszej pracy. Jej głównym celem było sprawdzenie, czy istnieje związek pomiędzy predyspozycjami twórczymi różnego typu a zdolnością aktualizowania i monitorowania zawartości pamięci roboczej (updating). W przeprowadzonym badaniu zadaniem uczestników było rozwiązanie testu inteligencji, testu myślenia konwergencyjnego oraz testu myślenia dywergencyjnego, a także wykonanie komputerowego zadania, sprawdzającego zdolność aktualizowania i monitorowania zawartości pamięci roboczej. Wyniki analizy statystycznej pozwoliły zaobserwować pozytywną korelację pomiędzy myśleniem konwergencyjnym i dywergencyjnym, przy czym związek ten wydaje się wynikać jedynie z płynności, a nie giętkości myślenia. Odnotowano również pozytywną korelację pomiędzy inteligencją i myśleniem konwergencyjnym, a także pozornie pozytywną korelację pomiędzy inteligencją a myśleniem dywergencyjnym – płynność i giętkość myślenia nie posiadały bowiem bezpośredniego związku z inteligencją po wykluczeniu ich wspólnej wariancji. Zdolność aktualizowania i monitorowania zawartości pamięci roboczej okazała się natomiast pozytywnie skorelowana z myśleniem konwergencyjnym oraz giętkością myślenia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies