Tytuł pozycji:
Społeczno-kulturowy fenomen filmu "The Big Lebowski". Krytyka pogoni za amerykańskim snem w obrazie braci Coen
- Tytuł:
-
Społeczno-kulturowy fenomen filmu "The Big Lebowski". Krytyka pogoni za amerykańskim snem w obrazie braci Coen
Social and cultural phenomenon of "The Big Lebowski". Criticism of chasing the American dream in Coen brothers movie
- Autorzy:
-
Pasek, Michał
- Słowa kluczowe:
-
USA, American dream, amerykański sen, kino, bracia Coen, postmodernizm, film noir, The Big Lebowski, kontrkultura, popkultura, fandom, filmy kultu
USA, American dream, cinema, Coen brothers, postmodernism, film noir, The Big Lebowski, counterculture, popular culture, fandom, cult movies
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper explains the complex socio-cultural phenomenon of "The Big Lebowski." One of its important aspect is to show how the criticism of the American dream myth appears in the Coen brothers movie. The dissertation is concerned with the film that contributed to the emergence of a broader discourse on the condition of modern Western civilization by condemning the greedy pursuit of material goods.In the first chapter, the concept of American dream is widely discussed and the profiles of Coens brothers are introduced.The second chapter focuses on the cinematografical aspects of "The Big Lebowski" and describes in detail the criticism of American dream included in the film.The thesis last chapter reveals how "The Big Lebowski" changed the face of world pop culture. The chapter provides an analysis of the results of a survey, which aimed to examine the demographic structure of the fandom.The sources include scientific papers dedicated to the work of the Coen brothers, articles devoted to audiovisual culture and US history, film reviews, journalistic texts and numerous archival materials as well.
Praca wyjaśnia złożony fenomen społeczno-kulturowy filmu „The Big Lebowski”. Jej istotnym aspektem jest ukazanie w jaki sposób w obrazie braci Coen objawia się krytyka mitu amerykańskiego snu.Praca stawia tezę, że omawiane dzieło przyczyniło się do pojawienia się szerszego dyskursu na temat kondycji współczesnej cywilizacji zachodniej i potępia zachłanne dążenie ku zdobyciu dóbr materialnych.Rozdział pierwszy zgłębia mit amerykańskiego snu i przybliża sylwetki braci Coen.Drugi rozdział skupia się na kinematograficznych aspektach obrazu i szczegółowo opisuje w jaki sposób objawia się krytyka American dream ukazana w „The Big Lebowski”.Ostatni rozdział pracy ukazuje jak „The Big Lebowski” zmienił oblicze światowej popkultury. Rozdział zawiera analizę wyników ankiety, której celem było zbadanie struktury demograficznej grupy zrzeszającej entuzjastów filmu.Do źródeł, które stanowią podstawę merytoryczną pracy zaliczają się zarówno opracowania naukowe dedykowane twórczości braci Coen, artykuły naukowe poświęcone kulturze audiowizualnej i historii USA, recenzje filmowe, jaki i teksty publicystyczne oraz liczne materiały archiwalne.