Tytuł pozycji:
Potrzeby rodziców dzieci uczestniczących w procesie terapii pedagogicznej
Celem tej pracy jest wyłonienie potrzeb rodziców dzieci uczestniczących w procesie terapii pedagogicznej oraz uwrażliwienie terapeutów pedagogicznych na indywidualne potrzeby rodziców. W niniejszej pracy przeanalizowana została w poszczególnych rozdziałach wybrana literatura dotycząca: potrzeb w ujęciu interdyscyplinarnym, rodzicielstwa w kontekście rodziny, postaw rodzicielskich oraz kultury pedagogicznej rodziców, a także terapii pedagogicznej, jej uwarunkowań prawnych oraz teoretycznych. W celu zbadania potrzeb rodziców dzieci uczestniczących w terapii pedagogicznej, przeprowadziłam badania technikami wywiadu i ankiety metodą sondażu diagnostycznego. Wyniki i analiza badań, skłoniły mnie do wniosków, że szczególnymi potrzebami rodziców są potrzeby poznawcze, dystansu psychicznego, bezpieczeństwa oraz szacunku i uznania. Odpowiedzią na te potrzeby może być zastosowanie takiego modelu terapeutycznego, w którym rodzice będą czynnie włączani w proces terapii dziecka.
The main goal of this dissertation is bringing awareness to needs of parents whose children participate in the pedagogical therapy as well as sensitizing therapists to individual requirements of every parent. Several sections of this paper present analysis of chosen literature concerning: interdisciplinary view on needs, parenthood in the context of family, parents pedagogical attitude and pedagogical therapy with both legal and theoretical foundation. In order to research needs of parents during their children pedagogical therapy, I conducted a study using diagnostic tools such as interview and survey methods. Due to research results and analysis, I’m inclined to think of cognitive needs, mental distance, security, respect and appreciation as particular requirements of parents. Application of therapeutic model in which parents are involved into child therapeutic process is believed to be addressing the previously mentioned needs.