Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Dydaktyczna gra miejska. Regionalizmy krakowskie w nauczaniu polonistycznym w klasach IV – VIII szkoły podstawowej"

Tytuł:
"Dydaktyczna gra miejska. Regionalizmy krakowskie w nauczaniu polonistycznym w klasach IV – VIII szkoły podstawowej"
'An educational location-based game. Cracow regionalisms in the teaching of 4th – 8th graders Polish'
Autorzy:
Agier, Nicola
Słowa kluczowe:
regionalizmy krakowskie, edukacja regionalna, szkoła podstawowa, gry dydaktyczne, gry miejskie
Cracow regionalisms, regional education, primary school, didactic games, location-based games, urban games
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main aim of this thesis is to illustrate how regionalisms are taught at Polish schools for 4th – 8th graders. Another aim is to create a didactic location-based game using Cracow regionalisms, which could be used by teachers of Polish language in regional education. The first chapter contains a definition of regionalism and the classification of Cracow regionalisms. The last part of this chapter presents the socio-cultural definition of regionalism. Another chapter presents a short description of the process in which a child creates a relation with its closest environment and region. Also, a role of schools in shaping regional identity is presented. Next part is about the aims of regional education in teaching of 4th – 8th graders. Next, the examples of didactic methods and techniques for teaching about regionalism are presented. Another part is about location-based games and contains their characteristics and the rules of creating that type of games. Next chapter contains an authorial scenario of the location-based game, which uses regionalisms from the dictionary ‘Powiedziane po krakowsku. Słownik regionalizmów krakowskich’ edited by D. Ochmann and R. Przybylska. The last chapter summarises the paper. There are also attachments added, in which you can find a graphic design of that location-based game.

Głównym celem pracy jest zbadanie, jak regionalizmy funkcjonują na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej w klasach IV–VIII oraz opracowanie dydaktycznej gry miejskiej, opartej na regionalizmach krakowskich, która mogłaby posłużyć nauczycielom języka polskiego do realizacji tematów dotyczących edukacji regionalnej. Rozdział I 1. jest skoncentrowany na definicji regionalizmu, zawiera także klasyfikację regionalizmów krakowskich oraz poglądy badaczy na temat umiejscowienia regionalizmu w obrębie normy językowej. Ostatnia część tego rozdziału zawiera definicje regionalizmu w znaczeniu społeczno–kulturowym. Kolejny rozdział przedstawia krótki opis procesu wchodzenia przez dziecko w relację z najbliższym otoczeniem i regionem oraz podkreśla rolę szkół w kształtowaniu regionalnej tożsamości człowieka. Rozdział II 2. zbiera najważniejsze cele edukacji regionalnej w szkole podstawowej w klasach IV – VIII. Przytoczono także przykładowe metody, techniki oraz formy z treściami regionalnymi. Następnie, po krótkiej charakterystyce gier miejskich oraz przedstawieniu podstawowych zasad ich tworzenia, zaprezentowano autorski projekt gry miejskiej, wykorzystującej krakowskie regionalizmy wybrane ze słownika „Powiedziane po krakowsku. Słownik regionalizmów krakowskich” pod red. D. Ochmann i R. Przybylskiej. Ostatnia część pracy stanowi podsumowanie. Do pracy dołączono również bibliografię oraz załączniki, w których znajdują się elementy graficzne, niezbędne do przeprowadzenia opracowanej gry miejskiej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies