Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Admissibility of using someone elses copyright works in satirical creation

Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie problematyki związanej z wykorzystywaniem cudzych utworów chronionych prawem autorskim w szeroko pojętej twórczości satyrycznej, ze szczególnym uwzględnieniem ustawowo uregulowanych form tej twórczości w postaci parodii, pastiszu i karykatury. W ramach pracy analizie została poddana sytuacja prawna twórców powyższych gatunków zarówno przed wprowadzeniem art. 29 [1] prawa autorskiego, jak i po wprowadzeniu nowelizacji w tym zakresie. Podjęta zostaje również próba zakreślenia granic dopuszczalności tworzenia i rozpowszechniania parodii, pastiszu i karykatury na gruncie obecnie obowiązujących przepisów prawnych.Pierwszy rozdział niniejszego opracowania zawiera objaśnienie podstawowej terminologii związanej z tematem, w tym pojęć wymienionych w art. 29 [1] prawa autorskiego. W rozdziale drugim szczegółowej analizie poddany zostaje wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-201/13 (Deckmyn v. Vandersteen i inni). Rozdział 3 traktuje o problematyce związanej z tworzeniem utworów satyrycznych w okresie przed oraz po wprowadzeniu do ustawy art. 29 [1], stanowiącego nową formę dozwolonego użytku w tym zakresie. W Rozdziale 4 dokonuję analizy cech koniecznych oraz niekoniecznych parodii, wskazanych przez TSUE we wspomnianym powyżej wyroku. W Rozdziale 5 omówiona zostaje twórczość satyryczna w kontekście autorskich praw osobistych. Ostatni, 6 Rozdział pracy stanowi analizę oraz próbę kwalifikacji w ramach prawa autorskiego jednej z nowoczesnych form twórczości satyrycznej - memów internetowych.

The aim of this master thesis is to present the issues related to the use of other people's copyrighted works in the satirical creation, with particular emphasis on the legally regulated forms of this creation in the form of parody, pastiche and caricature. Within the framework of this work, the legal situation of the authors of the above mentioned genres was analyzed both before the introduction of Article 29 [1] of the Copyright Law, and after the introduction of the amendment in this area. The thesis also attempts to determine the limits of admissibility of creating and distributing parody, pastiche and caricature on the basis of current legal regulations.The first chapter of this paper explains the basic terminology related to the subject, including the terms listed in Article 29 [1] of the copyright law. The second chapter examines in detail the judgment of the Court of Justice of the European Union in Case C-201/13 (Deckmyn v. Vandersteen and others). Chapter 3 deals with the issues related to the creation of satirical works in the period before and after the introduction of Article 29 [1], a new form of permitted use in this area. In Chapter 4, I analyse the necessary and unnecessary characteristics of parody, indicated by the CJEU in the above mentioned judgment. Chapter 5 discusses satirical works in the context of personal copyrights. The last, 6th Chapter of the paper is an analysis and an attempt to qualify under copyright law one of the modern forms of satirical creation - Internet memes.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies