Tytuł pozycji:
Among the little pieces of a shattered world. Between reality and non-reality. Max Blecher, Bruno Schulz
- Tytuł:
-
Among the little pieces of a shattered world. Between reality and non-reality. Max Blecher, Bruno Schulz
Pośród drobin rozbitego świata. Między rzeczywistością a nie-rzeczywistością. Max Blecher, Bruno Schulz
- Autorzy:
-
Jeleń, Martyna
- Słowa kluczowe:
-
Max Blecher, Bruno Schulz, "Occurrence in the Immediate Unreality", "The Cinnamon Shops", "Sanatorium Under the Sign of the Hourglass”, Romanian writer, Central European literature, originality of works, mythologization, the position of the subject in relation to reality, modernism, elements of postmodernism
Max Blecher, Bruno Schulz, "Zdarzenia w bliskiej nierzeczywistości", "Sklepy cynamonowe", "Sanatorium pod klepsydrą", rumuński pisarz, literatura środkowoeuropejska, oryginalność twórcza, mitologizacja, usytuowanie podmiotu wobec rzeczywistości, modernizm, elementy postmodernistyczne
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca stanowi próbę przybliżenia oraz opisania twórczości rumuńskiego pisarza, Maxa Blechera, który odznacza się oryginalnością na tle literackich zjawisk pierwszej połowy XX wieku. W pierwszej części swojej pracy skupiam się na opowiadaniach Brunona Schulza, zaś w drugiej części opisuję intrygujące, moim zdaniem, "Zdarzenia w bliskiej nierzeczywistości" Maxa Blechera. Podane dzieła analizowane są pod wieloma aspektami, takimi, jak estetyka, specyfika przestrzeni świata przedstawionego, zagadnienie cielesności, obecność afektywnej płaszczyzny, usytuowanie podmiotu wobec rzeczywistości, oraz pod kątem nadrzędnej kategorii mitologizacji. Celem mojej pracy jest udowodnienie indywidualności i osobności rumuńskiego pisarza, którego dorobek często zestawiany jest z dziełami drohobyczanina. W związku z tym próbuję ukazać występujące pomiędzy tymi utworami różnice, często ukryte w samym wnętrzu podobieństw.
This master thesis is an attempt and description of Max Blecher’s work, the Romanian writer who stands out in terms of originality from the literal phenomenons of the first half of twentieth century. In the first part of my master thesis I focus on Bruno Schulz’s short stories, while in the second part I describe, in my opinion intriguing, “Occurrence in the Immediate Unreality” written by Max Blecher. I analyze both works in terms of many aspects such as estetics, the specificity of the represented space, the issue of carnality and in terms of the superior category of mythologization. The purpose of my master thesis is to prove individuality and unusuality of the Romanian writer, whose work is often compiled with the work of the author from Drohobycz. Therefore I try to show the differences between those works, hidden deep inside the similarities themselves.