Tytuł pozycji:
Symulacja medyczna z udziałem symulowanych pacjentów w kształceniu polskich studentów pielęgniarstwa : badanie pilotażowe
Introduction. Nursing students in the fi rst year of studies, before the start of clinical classes, have limited opportunities for communicating with patients. The use of standardised patients in the role of patients in various clinical scenarios allows for creating realistic situations and improving the students’ patient communication
skills. Aim. The aim of the study was to evaluate the classes with the participation of simulated patients, the effects of communication with the patient during peripheral vein cannulation and the administration of medication via intravenous drip infusion. Material and methods. The study was conducted in April 2019 among first-year students of the nursing course at the Faculty of Health Sciences at the Jagiellonian University Medical College. The research used original questionnaires for the teacher, the simulated
patient and the student, as well as the Generalised Self-Efficacy Scale (GSES) and checklists for the procedures performed. Results. Nursing students were very satisfied with the opportunity to participate in classes with simulated patients. They confirmed that receiving instant feedback strengthened their communication skills. Students demonstrating a greater sense of own effectiveness achieved higher scores in the assessment of their ability to communicate with a simulated patient. Conclusions. It is necessary to develop students’ sense of own effectiveness and enable them to improve their communication skills in various clinical situations.
Wprowadzenie. Studenci pielęgniarstwa na pierwszym roku studiów, przed rozpoczęciem zajęć klinicznych, mają ograniczone możliwości komunikowania się z pacjentami. Zastosowanie standaryzowanych pacjentów w roli pacjentów w różnych scenariuszach
klinicznych pozwala tworzyć realistyczne sytuacje i doskonalić umiejętności studentów w zakresie komunikacji z pacjentem. Cel. Celem pracy była ocena zajęć z udziałem symulowanych pacjentów, efektów komunikacji z pacjentem podczas kaniulacji żył
obwodowych i podawania leków przez dożylny wlew kroplowy. Materiał i metody. Badanie przeprowadzono w kwietniu 2019 r. wśród studentów pierwszego roku kierunku pielęgniarstwo na Wydziale Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. W badaniach wykorzystano oryginalne kwestionariusze dla nauczyciela, symulowanego pacjenta i ucznia, a także Uogólnioną Skalę Poczucia Własnej Skuteczności (GSES) oraz listy kontrolne wykonanych procedur. Wyniki. Studenci pielęgniarstwa byli bardzo zadowoleni z możliwości uczestniczenia w zajęciach z symulowanymi pacjentami. Potwierdzili, że natychmiastowe informacje zwrotne wzmocniły ich umiejętności komunikacyjne. Studenci wykazujący wyższe poczucie własnej skuteczności osiągnęli wyższe wyniki w ocenie ich umiejętności komunikowania się z symulowanym pacjentem. Wnioski. Konieczne jest wzmacnianie poczucia własnej skuteczności studentów i umożliwienie im poprawy umiejętności komunikacyjnych
w różnych sytuacjach klinicznych.