Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Archeologia antyfotografii : wywoływanie zdjęć i widm z Sanoka w pracach Jerzego Lewczyńskiego oraz Zdzisława Beksińskiego

Tytuł:
Archeologia antyfotografii : wywoływanie zdjęć i widm z Sanoka w pracach Jerzego Lewczyńskiego oraz Zdzisława Beksińskiego
Archaeology of antiphotography : developing photographs and spectres from Sanok in the works of Jerzy Lewczyński and Zdzisław Beksiński
Autorzy:
Węgrzyn, Klaudia
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Wydawnictwo Petrus
Słowa kluczowe:
antiphotography
antyfotografia
memory
widmontologia
remembrance
archeology of photography
hauntology
wywoływanie
archeologia fotografii
pamięć
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
Linki:
https://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorantów-uj/n,231,pamiec-obraz-projekcja  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tekst analizuje prace i teorie fotografii dwóch artystów - Zdzisława Beksińskiego oraz Jerzego Lewczyńskiego. Antyfotografia oraz archeologia fotografii stają się przyczyną rozważań na temat wywoływania samych zdjęć oraz metaforycznych widm - pamięci przeszłości bezpośrednio powiązanej z wojennym Sanokiem, miejscem urodzenia Beksińskiego. Sploty wydarzeń i przypadków ujawniają powiązanie Tryptyku znalezionego na strychu (Lewczyński, 1971) z rodziną Beksińskich i Eisenbachów oraz dramatycznej historii z nimi związanej.

The aim of the essay is to analyze and compare Zdzisław Beksiński's and Jerzy Lewczyński's works of art and theories about the photography: antiphotography and the archeology of photography. The analog method of developing a picture is used as a metaphor for evoking the specters of the past - from the war times in Beksiński’s home town Sanok. The dramatic chain of events and coincidences leading to Leczyński’s discovery of photographs belonging to the Jewish family Eisenbach will tie together histories of Beksiński, Lewczyński, photography and forgotten past.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies