Tytuł pozycji:
Odzyskiwanie narracji? Studium powieści Sarah Waters w kontekście traumy kulturowej
Celem niniejszej pracy jest poddanie analizie zjawiska traumy kulturowej w wybranych powieściach Sarah Waters. Interpretacja oparta jest na socjologicznej teorii traumy kulturowej sformułowanej przez Joeffrey’a Alexandra oraz modelu strategii adaptacyjnych Piotra Sztompki, który został wykorzystany do opisu zachowań i postaw prezentowanych przez bohaterki powieści Waters: Za ścianą, Pod osłoną nocy oraz Ktoś we mnie. Bohaterkami są obywatelki Wielkiej Brytanii, zaś akcja powieści rozgrywa się odpowiednio w latach 20. i 40. XX wieku. Mechanizmy adaptacji: innowacja, bunt, rytualizm i wycofanie pozwalają na nowo opisać stosowane przez bohaterki sposoby radzenia sobie z wojennymi i powojennymi doświadczeniami. Ponadto Sarah Waters przyczynia się do procesu przepisywania traumy kulturowejbrytyjskiego społeczeństwa poprzez nadpisywanie historii pominiętychw historiograficznym imaginarium oraz poświęcanie szczególnej uwagi punktom widzenia, które wcześniej były marginalizowane.
This thesis is an analysis of the notion of cultural trauma in the selected novels by Sarah Waters. In doing so, it applies the sociological theory of cultural trauma based on Joeffrey Alexander’s works and Piotr Sztompka's adaptive strategies model to describe behaviours and attitudes displayed by the characters of Waters’ novels: The Paying Guests, The Night Watch, and The Little Stranger. The protagonists are British citizens and the actions of the novels take place in 1920s and 1940s. The mechanisms of adaptation: innovation, rebellion, ritualism, and retreatism provide an innovativedescription of dealing with war and post-war experiences of the protagonists.Additionally, it is argued that Sarah Waters participates in the rewriting of the cultural trauma of the British society by reinscribing stories lost in the historiographic imaginarium and paying careful attention to previously marginalised perspectives