Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

About the 17th-century icons from the circle Muszyna painters in the Parish Museum in Grybów

Tytuł:
About the 17th-century icons from the circle Muszyna painters in the Parish Museum in Grybów
O XVII-wiecznych ikonach warsztatu muszyńskiego w Muzeum Parafialnym w Grybowie
Autorzy:
Gronek, Agnieszka
Data publikacji:
2022
Słowa kluczowe:
Łemkowszczyzna
Brunary
Ikony
Muszyna
XVII c.
Nowy Sącz
icons
Lemkovyna
XVII wiek
Język:
polski
ISBN, ISSN:
05183766
Linki:
https://czasopisma.kul.pl/index.php/abmk/article/view/11134/12444  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
W Muzeum Parafialnym w Grybowie znajduje się interesujący zbiór ikon. Choć ich dokładna proweniencja nie jest znana, wiadomo, że znalazły się tu dzięki proboszczowi kościoła św. Katarzyny w Grybowie w latach 1921-1961, Janowi Solakowi, który przeniósł je z pobliskich cerkwi opustoszałych po wysiedleńczej akcji „Wisła”. Na podstawie analizy stylistycznej i studiów porównawczych udało się większość z nich połączyć z warsztatami pracującymi na Łemkowszczyźnie w wieku XVII. Prezentowane tu badania dotyczą dwóch nieznanych wcześniej ikon pochodzących z kręgu malarzy muszyńskich, stanowiących fragmenty rzędu apostolskiego ikonostasu z nieznanej cerkwi. W wyniku szczegółowych badań udało się wskazać dzieła najbliższe stylistycznie (z Matysowej, Banicy i Brunar), odnaleźć kolejną część opisywanego rzędu apostolskiego (w Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu) i ustalić miejsce jego pochodzenia (Brunary).

There is an interesting collection of icons in the Parish Museum in Grybów. Although their exact provence is unknown, it is clear that they are here thanks to Jan Solak, the parish-priest of St. Kateryna's church in Grybów from 1921 to 1961, who moved them from nearby churches deserted after the Operation Vistula. On the basis of stylistic analysis and comparative studies, it was possible to see that most of them came from workshops which were working in Lemkovyna during the 17th century. The studies presented here concern two previously unknown icons from the circle of Muszyna painters. These are two fragments of the apostolic tier from an unknown church. As a result of detailed research, it was possible to identify the closest stylistically works (from Matysowa, Banica, Brunary) find the next part of the described apostolic row (in in the Regional Museum in Nowy Sącz) and determine its origin (Brunary).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies