Tytuł pozycji:
"När som helst kan brottet kasta sin slagskugga över oss alla" – A generic analysis of Astrid Lindgrens novel Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt
- Tytuł:
-
"När som helst kan brottet kasta sin slagskugga över oss alla" – A generic analysis of Astrid Lindgrens novel Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt
„När som helst kan brottet kasta sin slagskugga över oss alla”. Analiza gatunkowa powieści Astrid Lindgren Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt
- Autorzy:
-
Stekla, Justyna
- Słowa kluczowe:
-
generic analysis, crime novel, detective story, Astrid Lindgren, narratology, genre, plot, story.
analiza gatunkowa, powieść kryminalna, kryminał, Astrid Lindgren, narratologia, gatunek literacki, intryga, historia.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this thesis is to examine if the second volume of Astrid Lindgren’s crime trilogy – Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (1951) fits into the poetics of crime novel. The main terms used in the work are hence literary genre and crime novel.The thesis makes use of Alastair Fowler’s genre theory and Shlomith Rimmon-Kenan’s narratological model. Moreover, the theories of Tzvetan Todorov, Richard Alewyn and Stanko Lasić has been applied to define the main characteristics of crime novel.The thesis has been divided into two parts. The first one is devoted to theoretical background of the thesis. This chapter casts light on the development and characteristics of crime genre through the years as well as it contains a presentation of research material. As the thesis is based on Fowler’s genre theory and Rimmon-Kennan’s narratological model this chapter also provides an extensive definition of applied terms. The second part covers four components of the story focusing on plot, characters, time and setting. The conclusion drawn from the research together with its summary are presented in the last chapter.
Celem niniejszej pracy jest zbadanie, w jaki sposób drugi tom przygód o detektywie Blomkviście – Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt (1951) autorstwa Astrid Lindgren realizuje ramy gatunkowe powieści kryminalnej. Podstawowymi pojęciami stosowanymi w pracy są gatunek literacki i powieść kryminalna. Pisząc o gatunku literackim, odwołuję się do teorii Alastaira Fowlera, a swoje rozumienie powieści kryminalnej opieram z kolei m.in. na teoriach Tzvetana Todorova, Richarda Alewyna oraz Stanka Lasića. Wykorzystuję również elementy narratologii w ujęciu Shlomith Rimmon-Kenan. Praca została podzielona na dwie części: teoretyczną i analityczną. W pierwszej z nich omawiam charakterystykę oraz ramy czasowe poszczególnych etapów rozwoju literatury kryminalnej, prezentuję krótko analizowaną powieść wraz z elementami recepcji, przedstawiam ponadto pojęcie gatunku literackiego zaaplikowane w pracy, a także niezbędne kategorie narratologiczne. W drugim rozdziale – części analitycznej – skupiam się na czterech elementach historii: intrydze, postaciach, czasie i miejscu akcji. Pracę wieńczą wnioski końcowe.