Tytuł pozycji:
Rola mediów społecznościowych w kryzysie migracyjnym na granicy Białorusi z Unią Europejską 2021/22. Analiza profili Straży Granicznej i Grupy Granica na Twitterze
- Tytuł:
-
Rola mediów społecznościowych w kryzysie migracyjnym na granicy Białorusi z Unią Europejską 2021/22. Analiza profili Straży Granicznej i Grupy Granica na Twitterze
The role of social media in migration crisis on border of Belarus and European Union 2021/22. Analysis of Straż Graniczna's and Grupa Granica's profiles on Twitter
- Autorzy:
-
Obolewicz, Kaja
- Słowa kluczowe:
-
uchodźcy, zarządzanie strachem, media społecznościowe, Twitter, Straż Graniczna, Grupa Granica
refugees, management of fear, social media, Twitter, border patrol, non-governmental organization helping refugees
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of research are profiles of Straż Graniczna (border patrol) and Grupa Granica (non-governmental organization helping refugees). The goal is to define what manipulations in managing these accounts on social media were used to create refugee’s image. Research that was done by content analysis on Twitter, which were acquired by virtual ethnography. It was precede reading relevant literature about management of fear, moral panic, hate speech in social media and representation of refugees in social media during migration crisis in 2015. It showed 2 discourses in creating refugees’ image: refugee – terrorist and refugee – person who needs help. The first one is created through associating people running from war with Islam, aggression and crossing borders in illegal ways. On the other hand, the second one is made through sharing individual stories of every person, photos of people freezing in the forests and requests for help.
Przedmiotem badania są profile Straży Granicznej i Grupy Granica na Twitterze w okresie trwania kryzysu migracyjnego na granicy Białorusi z Unią Europejską 2021/22. Cel stanowi określenie, jakim manipulacjom w toku zarządzania badanymi profilami poddawany jest w mediach społecznościowych wizerunek uchodźców. Badania przeprowadzono korzystając z analizy treści na Twitterze, do których dostęp uzyskano w wyniku etnografii wirtualnej, co poprzedzone było przeglądem relewantnej literatury nt. zarządzania strachem, moralnej paniki, mowy nienawiści w mediach społecznościowych oraz reprezentacji uchodźców w mediach społecznościowych w trakcie kryzysu migracyjnego z 2015 r. Wykazano istnienie dwóch podejść w przedstawianiu obrazu uchodźców: uchodźca – terrorysta i uchodźca – człowiek potrzebujący pomocy. Kreowanie pierwszego stereotypu odbywa się poprzez skojarzenie ludzi uciekających przed wojną z islamem, agresywnością i nielegalnym przekraczaniem granic. Drugi natomiast tworzy się poprzez opisywanie indywidualnych historii każdej osoby, publikowanie zdjęć przemarzniętych ludzi w lesie i próśb o pomoc.