Tytuł pozycji:
Wpływ postawy wobec pieniędzy rodziców na postawę wobec pieniędzy ich studiującego dziecka.
Money is a transactional medium that people use daily and are associated with from an early age. It can be the cause of many extreme emotions, attitudes and behaviours. They are attributed by different factors, most frequently by the values passed from family, social environments or experience. In order to check the impact of attitudes and values received from parents on participants social life, the influence of parents’ attitudes towards money on attitudes towards money of their studying children was examined. The study used the Questionnaire for the Short Scale of Attitudes Towards Money and asked to refer to stereotypes and assess their skills related to budget management, as well as to assess their own financial situation. 78 families participated in the study, and 75 of these were analyzed. The study showed that students adopt the attitudes towards money from their parents’ to some extent and the source of their skills related to managing their own budget is more often from fathers than mothers.
Pieniądz jest środkiem wymiany, którym ludzie posługują się na co dzień i obcują z nim od najmłodszych lat. Może być przyczyną wielu skrajnych emocji, postaw i zachowań związanych z finansami. Odpowiada za nie wiele różnych czynników, a wśród najczęściej wymienianych znajdują się wartości przekazywane przez rodzinę, otoczenie społeczne czy doświadczenie. W celu sprawdzenia, jak duży wpływ na aktywnych uczestników życia społecznego mają postawy i wartości dotyczące finansów przejęte od rodziców, porównano postawy wobec pieniędzy rodziców z postawami wobec pieniędzy ich studiujących dzieci. W badaniu zastosowano kwestionariusz Skróconej Skali Postaw Wobec Pieniędzy oraz poproszono o odniesienie się do stereotypów i ocenę swoich umiejętności związanych z zarządzaniem budżetem, a także o ocenę własnej sytuacji finansowej. W badaniu wzięło udział 78 rodzin, a analizom poddano odpowiedzi 75 z nich. Badanie wykazało, że studenci w pewnym stopniu przejmują postawy wobec pieniędzy swoich rodziców, a źródłem ich umiejętności związanych z zarządzaniem własnym budżetem są częściej ojcowie niż matki.