Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

K-poperki to nie jeden fandom” - Wojny fandomowe w perspektywie psychologii tłumu. Badania w społeczności polskich słuchaczy K-popu na Twitterze.

Tytuł:
K-poperki to nie jeden fandom” - Wojny fandomowe w perspektywie psychologii tłumu. Badania w społeczności polskich słuchaczy K-popu na Twitterze.
"K-popers are not one fandom "- Fandom wars in the perspective of crowd psychology. Research in the community of Polish K-pop listeners on Twitter.
Autorzy:
Kasperska, Oliwia
Słowa kluczowe:
K-pop, crowd psychology, fandom, social world, Twitter
K-pop, psychologia tłumu, fandom, świat społeczny, Twitter
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper presents an analysis of fandom wars in the community of Polish K-pop listeners on Twitter. The survey that was spread in this community was supposed to bring closer the demographics of the community and identify the biggest problem according to the participants. The poll shared on Twitter collected 200 responses, which were accepted for analysis. 95% of respondents admitted that they noticed the problems in the community. They described them in the next part of the questionnaire. Fandom wars, which were identified by respondents as the most glaring problem, were analyzed based on Gustave Le Bon's crowd psychology. This phenomenon, embedded in the homogeneous crowd paradigm, revealed the behavior of the fans is as like a religious group. Protecting an idol has been compared to protecting a god. The social media have exaggerated the behaviour of the crowd, which Le Bon wrote about, increasing the feeling of impunity, facilitating association, and raising the emotions of participants. Twitter by its way of working, even more than other social media, ensures anonymity and the ease of establishing contacts between fandoms without the need to follow users. These factors influenced the behaviour of people in fandoms who, participating in one community, pursue the same goals, which arouses extreme emotions. The most common behaviours include years-long quarrels between specific fandoms, arguments regarding unmeasurable qualities such as talent or the subjective perception of music quality, as well as hate speech directed to fans and idols.

Niniejsza praca przedstawia analizę wojen fandomowych w społeczności polskich słuchaczy K-popu na Twitterze. Przeprowadzone w tej grupie badania ankietowe miały za zadanie przybliżyć demografię społeczności oraz wyodrębnić największy problem według partycypujących. Ankieta udostępniona na Twitterze, zgromadziła 200 dopuszczonych do analizy odpowiedzi. 95% badanych przyznało, że widzą w społeczności problemy, które opisali w kolejnej części kwestionariusza. Wojny fandomowe, które zostały wskazane przez respondentów jako najbardziej rażący problem, zostały zanalizowane na podstawie psychologii tłumu Gustave’a Le Bona. Zjawisko te wpisane w paradygmat tłumu homogenicznego ujawniło zachowania fanów jako te podobne do zachowań grupy wyznaniowej. Protekcja w stronę idola została przyrównana do protekcji bożka. Fandomy w sferze mediów społecznościowych wyolbrzymiły przytoczone przez Le Bona zachowania tłumu, powiększając uczucie bezkarności, ułatwiając możliwość zrzeszania się oraz podsycając emocje partycypujących. Twitter przez swój sposób działania, jeszcze bardziej od innych mediów społecznościowych zapewnia anonimowość i łatwość w nawiązywaniu kontaktów między fandomami bez konieczności wzajemnej obserwacji użytkowników. Te czynniki wpłynęły na zachowania osób w fandomach, które partycypując w jednej społeczności, dążą do tych samych celów, co wzbudza skrajne emocje. Do najczęstszych zachowań można wpisać kłótnie między konkretnymi fandomami trwające nawet latami, sprzeczki odnoszące się do niewymiernych cech jak talent czy subiektywnie postrzegana jakość muzyki, a także mowa nienawiści skierowana w stronę fanów i idoli.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies