Tytuł pozycji:
Skuteczność resocjalizacji młodocianych w opinii wychowawców zakładów karnych
- Tytuł:
-
Skuteczność resocjalizacji młodocianych w opinii wychowawców zakładów karnych
Effectiveness of juvenile rehabilitation in the opinion of educators of prisons
- Autorzy:
-
Woś, Gabriela
- Słowa kluczowe:
-
social rehabilitation, prison, youthful, effectiveness, criminality, educator
resocjalizacja, zakład karny, skuteczność, młodociany, przestępczość, wychowawca
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tematem pracy jest skuteczność resocjalizacji młodocianych w opinii wychowawców zakładów karnych. Praca składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwsze cztery rozdziały przybliżają pojęcie młodocianego w świetle prawa, główne uwarunkowania wkraczania na drogę przestępczą osoby młode, pojęcie skutecznej resocjalizacji. Ponadto w pracy została scharakteryzowana rola wychowawcy w tym penitencjarnego, jego zadania i funkcje w pracy z młodocianymi. Piąty rozdział odnosi się do metodologii pracy. Szósty i siódmy rozdział przeznaczony jest na analizę wywiadów i wnioski. Przedmiotem badań pracy magisterskiej jest skuteczność resocjalizacji młodocianych w opinii wychowawców zakładów karnych. W związku z obranym przedmiotem badań, celem pracy jest uzupełnienie i wyjaśnienie dotychczasowej wiedzy na temat skuteczności resocjalizacji młodocianych. Gromadząc dane badawcze zastosowano metodę badań jakościowych. Techniką jaką się posłużono był wywiad jakościowy. Wywiady zostały przeprowadzone z sześcioma wychowawcami z trzech zakładów karnych w Polsce. W toku prowadzonych badań można wysunąć wnioski, iż praca z młodocianymi wymaga podejścia indywidualnego do każdego osadzonego. Dotyczy to przede wszystkim doboru środków wychowawczych do pracy resocjalizacyjnej. Należy poznać osadzonego, jego mocne i słabe strony i predyspozycje do wykonywania określonych zadań. Wybierając środki oddziaływań należy głównie kierować się zainteresowaniem skazanych. Ponadto wychowawca powinien być osobą godną zaufania, konsekwentną i empatyczną. W opinii wychowawców ważne jest, aby jasno stawiać granice młodocianym. W pracy z ludźmi młodymi należy mieć większą cierpliwość niż z osobami dorosłymi.
The subject of the work is the effectiveness of juvenile rehabilitation in the opinion of educators of prisons. The work consists of seven chapters. The first four chapters introduce the concept of a juvenile in the light of the law, the main conditions for entering the criminal path of young people, and the concept of effective social rehabilitation. In addition, the work characterizes the role of the educator, including the penitentiary, his tasks and functions in working with adolescents. The fifth chapter deals with the methodology of work. The sixth and seventh chapters are devoted to the analysis of the interviews and conclusions. The subject of the master's thesis research is the effectiveness of juvenile rehabilitation in the opinion of educators of prisons. In connection with the chosen research subject, the aim of the work is to supplement and explain the existing knowledge on the effectiveness of adolescent rehabilitation. When collecting research data, the method ofqualitative research was used. The technique used was a qualitative interview. The interviews were conducted with six educators from three prisons in Poland. In the course of the conducted research, it can be concluded that working with adolescents requires an individual approach to each inmate. This mainly concerns the selection of educational means for rehabilitation work. You should get to know the inmate, their strengths and weaknesses as well as their predispositions to perform specific tasks. When choosing the means of influence, one should mainly take into account the interests of the convicts. Moreover, the educator should be a trustworthy, consistent and empathetic person. In the opinion of educators, it is important to clearly set boundaries for adolescents. Working with young people should be more patient than with adults.