Tytuł pozycji:
Motywacja i sposoby nominacji wybranych oronimów rejonu Czerwonych Wierchów w polskiej części Tatr Zachodnich
Celem artykułu jest ukazanie sposobu ujmowania rzeczywistości przez ludzi dysponujących "władzą nazewniczą" na wspomnianym terenie. W artykule podjęto zatem próbę dotarcia do motywacji nazewniczej 207 oronimów z rejonu Czerwonych Wierchów w polskiej części Tatr Zachodnich. Nazwy te, mające status nazw endogennych, wyekscerpowano z dwóch przewodników szczegółowych obejmujących wspomniany rejon i przyporządkowano je do dwóch grup onimów. Pierwszą stanowią nazwy powstałe w procesie onimizacji, drugą - powstałe w procesie transonimizacji. W obrębie tych grup wyróżniono subkategorie, w sposób szczegółowy informujące o motywacji nazw. W artykule zwrócono również uwagę na onimy wieloczłonowe o złożonej motywacji. Badania wykazały, że najliczniejszą reprezentację mają oronimy komponowane, powstałe w procesie transonimizacji, z odtoponimicznym członem wyróżniającym (77 nazw). Nazwy te mają charakter lokalizujący i oddają praktyczne podejście nazywających do rzeczywistości. Można więc wnioskować, że właściwość ta wpłynęła na dużą popularność wspomnianego modelu nazewniczego. W artykule zwrócono ponadto uwagę na wartość prowadzenia badań socjoonomastycznych.
The purpose of this article is to show various ways of expressing the reality which is characteristic of
people who have given names of places in the mentioned area. In this article, the attempt was made to
reach to the motivational meaning of 207 oronyms from the Czerwone Wierchy area which is located
in the Polish part of the Western Tatra Mountains. These names origin from two detailed mountain
guides of the Czerwone Wierchy area and they have been assigned to two different groups.The first
group is made up of names that have been formed during the onimization process, and the second - of
names that have been formed during the transonimization process. Within these groups further subcategories have been distinguished. In this article multipart names were highlighted. They are characterized by complex motivation.The study showed that a large part of the collected names is a group
of oronyms, which have been formed during the onimization process with a part of them that origin
from other toponyms (77 oronyms). They are localized names and they show a practical approach to
the reality. It can be concluded that this feature caused a high popularity of this naming model. In
this article, attention has been paid to the necessity of conducting the socio-onomastics survey.