Tytuł pozycji:
Kulturowe uwarunkowania etyki biznesu na przykładzie Chin i Stanów Zjednoczonych
The work consists of four chapters discussing the relationship between the elements of culture and ethical behavior in business. The first chapter presents the problem of ethics in research terms. It presents the definitions of the concept of ethics and its interpretations according to various currents of thought from the 20th century. It illustrates what impact it has on the effectiveness of activities and what consequences may result from failure to comply with its principles. Then, cultural factors were described, taking into account the main theories and divisions according to classifications formed on the basis of characteristics characteristic of individual cultures. The third chapter presents a picture of the culture of the United States and China, taking into account the historical determinants of the process of shaping the tradition. The last chapter examines the activities of key companies for two nations - Amazon for the United States, Huawei for the People's Republic of China. During the study, the information contained on the official websites of both corporations was compared with the elements of culture forming national traditions. The ending is an attempt at a collection of conclusions about the influence of culture and its traditions on behavior related to morality.
Praca składa się z czterech rozdziałów omawiających relacje jakie zachodzą między elementami kultury z etycznym zachowaniem w biznesie. Pierwszy rozdział przybliża problem etyki w ujęciu badawczym. Przedstawia definicje pojęcia etyki, jej interpretacje według różnych nurtów myślowych z XX wieku. Obrazuje jaki wpływ ma na efektywność działań oraz jakie następstwa może spowodować brak stosowania się do jej zasad. Następnie opisane zostały czynniki kulturowe uwzględniając główne teorie i podziały według klasyfikacji sformowanych na podstawie cech charakterystycznych dla poszczególnych kultur. Trzeci rozdział przybliża obraz kultury Stanów Zjednoczonych i Chin z uwzględnieniem historycznych uwarunkowań procesu kształtowania się tradycji. Ostatni rozdział analizuje działalność kluczowych firm dla dwóch narodów – Amazon dla Stanów Zjednoczonych, Huawei dla Chińskiej Republiki Ludowej. Przy badaniu porównywano informacje zawarte na oficjalnych stronach obu korporacji z elementami kultury tworzącymi tradycje narodowe. Zakończenie stanowi próbę zbioru wniosków dotyczących wpływu kultury i jej tradycji na postępowania związane z moralnością.