Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Preacher, leader and ghostwriter : Mikhail Voinilovichs notebooks (1671-1683) as e-documents

Tytuł:
Preacher, leader and ghostwriter : Mikhail Voinilovichs notebooks (1671-1683) as e-documents
Kaznodzieja, lider i ghostwriter : notatniki Michała Woyniłłowicza (1671-1683) jako egodokumenty
Autorzy:
Niedźwiedź, Jakub
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Słowa kluczowe:
the Holy Spirit Church in Vilnius
Marcjan Ogiński
literatura wczesnonowożytna
relacje klientarne
Wilno
egodokument
the 17th century
Aleksander Hilary Połubiński
Michał Woyniłłowicz
egodocument
Dominicans
ghostwriter
autobiografia
sermon
Michał Woyniłowicz
kościół Świętego Ducha w Wilnie
Vilnius
early modern literature
Wielkie Księstwo Litewskie
kaznodziejstwo XVII wieku
manuscript
autobiography
the Grand Duchy of Lithuania
dominikanie
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pl/legalcode
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, jaką biografię litewskiego dominikanina Michała Woyniłłowicza (Woyniłowicza, Wojniłłowicza; 1637-1690) można zbudować, opierając się na jego notatnikach. Notatniki te składają się głównie z brudnopisów (notatki, listy, kazania, wiersze, dokumenty finansowe itp.), które powstały w latach 1671-1683. Teksty Woyniłłowicza są jedynymi tego typu egodokumentami znanymi z siedemnastowiecznej Litwy. W części pierwszej omówiona została metodologia artykułu (egodokument). Następnie autor przedstawił życiorys Woyniłłowicza, oparty głównie na dokumentach zakonu dominikańskiego. W kolejnej części omówiona została historia i budowa notatników Woyniłłowicza. W głównej części artykułu autor skupił się na analizie notatników. Wyróżnił na ich podstawie cztery aktywności dominikanina jako: a) lidera zakonu, b) klienta magnackiego, c) pisarza, d) ghostwritera. W zakończeniu autor pisze o autobiograficznym charakterze zapisków Woyniłłowicza. Artykuł ilustrowany jest licznymi fragmentami notatników Woyniłłowicza (cytaty i fotografie).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies