Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ pozytywnego i negatywnego nastroju indukowanego przed zdarzeniem na uleganie dezinformacji

Tytuł:
Wpływ pozytywnego i negatywnego nastroju indukowanego przed zdarzeniem na uleganie dezinformacji
The influence of positive and negative mood induced before the event on succumbing to misinformation
Autorzy:
Lasota, Kinga
Słowa kluczowe:
dezinformacja, efekt dezinformacji, emocje, nastrój
emotion, misinformation, misinformation effect, mood
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Discussions about the influence of mood on vulnerability to the misinformation effect are still ongoing. This topic is important in the context of eyewitness testimony, because usually people are in a certain mood that can affect the process of remembering events. This study tested whether happy and sad moods evoked by music before an event had an impact on succumbing to misinformation. The disinformation effect was expected. It was also expected that a sad mood compared to a happy and neutral mood would act as a disinformation immunization. It was possible to repeat the misinformation effect and confirm the hypothesis about the immunizing effect of a sad mood as opposed to a happy mood. However, there were no differences in the influence of mood on succumbing to the misinformation effect between people in a sad mood compared to people in a neutral mood.

Celem badań podjętych w pracy było przeanalizowanie relacji między nastrojem a uległością dezinformacji. Skoncentrowano się szczególnie na wpływie radosnego i smutnego nastroju na podatność na dezinformację. Wpływ ten wydaje się ważnym aspektem w obszarze badań koncentrujących się na czynnikach mających znaczenie dla zeznań świadków naocznych. W niniejszym badaniu sprawdzono, czy radosny i smutny nastrój zaindukowany przed zdarzeniem za pomocą utworów muzycznych będzie miał wpływ na uleganie dezinformacji. Oczekiwano, że wystąpi efekt dezinformacji, który został już wiele razy potwierdzony empirycznie. Spodziewano się również, że smutny nastrój w porównaniu do nastroju radosnego i neutralnego, będzie działał uodparniająco wobec dezinformacji. Udało się zreplikować efekt dezinformacji oraz potwierdzić hipotezę o uodparniającym wpływie smutnego nastroju w przeciwieństwie do nastroju radosnego. Nie odnotowano jednak różnic we wpływie nastroju na uleganie efektowi dezinformacji między osobami będącymi w nastroju smutnym, w porównaniu do osób w nastroju neutralnym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies