Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Body image and self-esteem of social media users, using the Instagram application as an example.

Tytuł:
Body image and self-esteem of social media users, using the Instagram application as an example.
Obraz ciała i samoocena użytkowników mediów społecznościowych, na przykładzie aplikacji Instagram.
Autorzy:
Szczęsny, Emanuela
Słowa kluczowe:
body image, self-esteem, social media, body, bodily identity, Instagram
obraz ciała, samoocena, media społecznościowe, ciało, tożsamość cielesna, Instagram
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wpływ mediów społecznościowych na użytkowników stanowi temat rozważań naukowych od lat, gdy tylko dostrzeżono ich rosnącą popularność i związek z coraz większą ilością sfer życia codziennego. Coraz częściej ze względu na charakter mediów społecznościowych i sposób ich funkcjonowania zwraca się uwagę na ich związek z samooceną, poczuciem własnej wartości, obrazem ciała i samooakceptacją. Celem niniejszej pracy są rozważania na temat ciała i cielesności oraz samooceny, pojęcia Ja i tożsamości w kontekstach historycznych, filozoficznych i kulturowych, przegląd badań związanych z tą tematyką oraz przedstawienie badań własnych dotyczących związku między trzema zmiennymi: obrazem ciała, samooceną i sposobem korzystania z mediów społecznościowych na przykładzie aplikacji Instagram. W badaniu wzięło udział 267 osób, pod uwagę ostatecznie zostały wzięte wyniki 261 osób. Średnia wieku w grupie badanej wyniosła M=24,44 lata (SD= 5,18 lat). Większość osób badanych była płci żeńskiej (73,9% badanych). Zdecydowana większość respondentów to osoby z wykształceniem wyższym lub będące w trakcie studiów (łącznie około 81%). Ponad 60% osób badanych to osoby zamieszkujące duże miasta. Wykorzystano takie narzędzia jak: własna ankieta dotycząca sposobu użytkowania aplikacji, Kwestionariusz Wizerunku Ciała (KWCO) A.Głębockiej oraz Skala Samooceny (SES) M. Rosenberga.Wyniki badania wskazują, że sam czas spędzany na użytkowaniu aplikacji Instagram oraz aktywna forma użytkowania nie wpływają znacząco na obraz ciała i samoocenę użytkowników, ale już konkretne aspekty sposobu korzystania z aplikacji, takie jak między innymi zaangażowanie w aplikację czy w relacje społeczne z wirtualnymi użytkownikami mają wpływ na te zmienne. Uzyskane wyniki mogą stanowić wstęp do kolejnych, bardziej szczegółowych i rozbudowanych badań.

The impact of social media on users has been a topic of scientific consideration for years, as soon as their growing popularity and connection with more and more spheres of everyday life were noticed. Increasingly, due to the nature of social media and the way they function, attention is paid to their relationship with self-esteem, body image and self-acceptance.The aim of this work is to consider such topice as: the body, self-esteem, the concept of self and identity in historical, philosophical and cultural contexts, review research related to this topic and present my own research on the relationship between three variables: body image, self-esteem and the way of using the media social applications on the example of the Instagram application.267 people took part in the study, the results of 261 people were ultimately taken into account. The mean age in the study group was M=24.44 years (SD=5.18 years). Most of the respondents were female (73.9% of subjects). The vast majority of respondents are people with higher education or in the process of studying (about 81% in total). Over 60% of the respondents are people living in large cities. The following tools were used: my own survey on how to use the application, Body Image Questionnaire (KWCO) by A. Głębocka and Self-Esteem Scale (SES) by M. Rosenberg.The results of the study indicate that the time spent using the Instagram application itself and the active form of use do not significantly affect the body image and self-esteem of users, but specific aspects of the way the application is used, such as engagement in the application or in social relations with virtual users, have a significant impact on these variables. The obtained results may be an introduction to further, more detailed and extensive research.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies