Tytuł pozycji:
School failures of bilingual children
Niepowodzenia szkolne u dzieci dwujęzycznych stanowią istotny temat badań w dziedzinie pedagogiki. Niniejsza praca skupia się na identyfikacji czynników wpływających na te trudności oraz na poszukiwaniu strategii pomocy w osiągnięciu sukcesu szkolnego uczniów dwujęzycznych. Przegląd literatury oraz analiza badań empirycznych umożliwiają lepsze zrozumienie tego zjawiska i dostarczają podstaw do dalszych działań na rzecz doskonalenia edukacji osób bilingwalnych. Wyniki badań własnych, przeprowadzone metodą ankiety wśród uczniów dwujęzycznych jednej z krakowskich szkół wykazały potwierdzenie dla istniejących już badań. Próba badawcza wynosiła 30 osób. Dodatkowo przeprowadzono wywiad z doświadczonym pedagogiem szkolnym, który umożliwił zaproponowanie strategii pomocy.
School failure in bilingual children is an important topic of research in the field of pedagogy. This paper focuses on identifying the factors contributing to these difficulties and finding strategies to help bilingual students succeed in school. The review of the literature and the analysis of empirical research enable a better understanding of this phenomenon and provide a basis for further activities to improve the education of bilingual people. The results of own research, conducted by means of a survey among bilingual students of one of the schools in Krakow, showed confirmation of the existing research. The research sample was 30 people. In addition, an interview with an experienced school counselor was conducted, which made it possible to propose a support strategy.