Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

O "długim marszu przez instytucje" : krótka historia populistycznej frazy jako bazy społecznej przebudowy w kontekście komunikowania politycznego

Tytuł:
O "długim marszu przez instytucje" : krótka historia populistycznej frazy jako bazy społecznej przebudowy w kontekście komunikowania politycznego
On "the long march through the institutions" : a brief history of populist phrase used as a base for social transformation in the context of political communication
Autorzy:
Walecka-Rynduch, Agnieszka
Data publikacji:
2019
Słowa kluczowe:
dyskursy polityki
długi marsz
propaganda
discourses of politics
the long march
political communication
populism
populizm
MediaPolis
komunikowanie polityczne
Język:
angielski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
Linki:
https://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2019/4-240/art/15308/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem artykułu jest komunikologiczna analiza frazy "długi marsz przez instytucje". Punktem wyjścia rozważań stało się jej użycie w styczniu 2018 r. przez lidera partii rządzącej Jarosława Kaczyńskiego. Autorka rozważa, kto i w jakich okolicznościach posługiwał się tym "modus operandi", a także zastanawia się, dlaczego można ją uznać za narzędzie populistycznego komunikowania politycznego. Analizowana fraza jest jednocześnie punktem wyjścia do rozważań nad wyborem strategii komunikacyjnych lidera PiS. Przedstawiony tekst ma charakter przeglądowy i jest przyczynkiem do pogłębionych badań nad komunikowaniem politycznym, populizmem i propagandą w sferze publicznej przesiąkniętej mediami - MediaPolis. Autorka pragnęła zwrócić uwagę na ciekawą ewolucję populizmu w stronę istotnego narzędzia komunikowania politycznego, za przykład obierając jedną z wypowiedzi lidera partii rządzącej w Polsce. Postawione w tekście pytania badawcze świadczą o charakterystycznej dla populizmu konwencji wymiennego traktowania aparatu pojęciowego związanego z dyskursem etycznym (aksjologicznym) i pragmatycznym. Te paradygmaty, chociaż wyrosły z różnych postaw światopoglądowych, zbiegają się w jednej rzeczywistości politycznej. Metafora marszu staje się doskonałym synonimem zmiany bez konieczności doprecyzowywania kierunku i konieczności takiego działania. Przyczynkowy charakter artykułu otwiera drogę dla szerszej dyskusji nad politycznym komunikowaniem populistycznym w Polsce.

This study aims to carry out a communicological analysis of a specific phrase: "the long march through the institutions". The phrase was used by the leader of the ruling party, Jarosław Kaczyński, in January 2018. The author analyses who and in what circumstances used this "modus operandi", and identifies reasons that make the phrase a tool of populist political communication. The analysed phrase also represents a starting point for considering how communication strategies are selected by the leader of Law and Justice. The text contains an overview and represents a contribution to in-depth research into political communication, populism and propaganda in the public sphere immersed in the media - MediaPolis. The author wishes to draw attention to interesting evolution of populism towards an important tool of political communication, and undertakes a case study of an utterance of the leader of Poland's ruling party. The research questions put in the study aim to examine a convention characteristic of populism: interchangeable treatment of conceptual apparatuses of ethical (axiological) and pragmatic discourses. Those paradigms, though originating from different world views, coincide in one political reality. The metaphor of march becomes a perfect synonym of change without the need to precisely define its direction and necessity. The study contributes to initiating a wider debate on populist political communication in Poland.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies