Tytuł pozycji:
Avant-garde theaters in Ukraine in the 1920s as an example of directorial exploration.
- Tytuł:
-
Avant-garde theaters in Ukraine in the 1920s as an example of directorial exploration.
Teatry awangardowe w Ukrainie w 20. latach XX wieku jako przykład poszukiwań reżyserskich
- Autorzy:
-
Kryzhovska, Krystyna
- Słowa kluczowe:
-
avant-garde theaters, 1920s, history of theater, director's explorations, innovative forms, experimental practices, contemporary theater, roots of the avant-garde, theater practices, theater revolution, Andriy Zholdak, transformative role, contemporary artistic efforts, shaping the theatrical landscape.
teatry awangardowe, lata dwudzieste XX wieku, historia teatru, poszukiwania reżyserskie, innowacyjne formy, eksperymentalne praktyki, współczesny teatr, korzenie awangardy, praktyki teatralne, rewolucja teatralna, Andrij Żołdak, transformacyjna rola, współczesne działania artystyczne, kształtowanie krajobrazu teatralnego.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca licencjacka bada historię, wpływy i spuściznę teatrów awangardowych na Ukrainie w latach dwudziestych XX wieku, przedstawiając je jako znaczący przykład poszukiwań reżyserskich. Praca dzieli temat na trzy rozdziały, z których każdy przedstawia charakterystyczny punkt widzenia na ruch awangardowy w kontekście teatru ukraińskiego.Pierwszy rozdział zagłębia się w historię awangardy teatralnej, przedstawiając ją jako odpowiedź na tradycyjne konwencje teatralne i poszukiwanie innowacyjnych form. Epoka ta była naznaczona rewolucją teatralną, w której pojawiły się niekonwencjonalne, eksperymentalne praktyki teatralne, kwestionujące normy i przesuwające granice sztuk performatywnych.W drugim rozdziale praca skupia się na pojawieniu się awangardowych teatrów na Ukrainie, głównie w latach dwudziestych XX wieku. Zagłębia się w to, w jaki sposób teatry te znacząco przyczyniły się do rozwoju teatru awangardowego na Ukrainie. Podlęta została analiza różnych teatrów, ich produkcji i głębokiego wpływu, jaki wywarły na ówczesny krajobraz kulturowy.Trzeci rozdział analizuje trwały wpływ awangardy na współczesny teatr, wykorzystując jako studium przypadku twórczość znanego ukraińskiego reżysera teatralnego, Andrija Żołdaka. Ta część pracy wyjaśnia, w jaki sposób wpływ awangardy przetrwał przez lata, wywierając głęboki wpływ na reżyserskie poszukiwania i twórcze podejście Żołdaka. Autor skutecznie łączy korzenie awangardy ze współczesnymi działaniami artystycznymi, pokazując jej trwałe znaczenie we współczesnych praktykach teatralnych.Ogólnie rzecz biorąc, niniejsza praca licencjacka ukazuje eksplorację awangardowych teatrów na Ukrainie w latach dwudziestych XX wieku, kontekstualizując je jako uosobienie reżyserskich poszukiwań. Ujawnia transformacyjną rolę, jaką teatry te odegrały w kształtowaniu teatralnego krajobrazu Ukrainy i ich trwały wpływ na współczesne praktyki. Wybrany temat jest szczególnie istotny, biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie interdyscyplinarnym podejściem do teatru i odrodzenie zasad awangardy we współczesnych praktykach teatralnych na całym świecie.
This bachelor's thesis explores the history, influence, and legacy of avant-garde theatres in Ukraine during the 1920s, framing them as a significant example of directorial explorations. The paper dissects the topic into three comprehensive chapters, each providing a distinctive viewpoint into the avant-garde movement in the context of Ukrainian theatre.The first chapter dives into the history of the theatrical avant-garde, presenting it as a response to traditional theatre conventions and a quest for innovative forms. The era was marked by a theatrical revolution that saw the emergence of unconventional, experimental theatre practices, challenging the norms and pushing the boundaries of performative arts.In the second chapter, the thesis shifts its focus to the emergence of avant-garde theatres in Ukraine, predominantly in the 1920s. It delves into how these theatres significantly contributed to the development of avant-garde theatre within Ukraine. Detailed analysis of different theatres, their productions, and the profound influence they exerted on the cultural landscape of the time.The third chapter looks at the enduring influence of the avant-garde on contemporary theatre, using the work of the renowned Ukrainian theatre director, Andriy Zholdak, as a case study. This part of the thesis elucidates how the avant-garde's influence has endured over the years, making a profound impact on Zholdak's directorial explorations and creative approach. The author effectively connects the roots of the avant-garde to contemporary artistic efforts, demonstrating its lasting relevance in modern theatre practices.Overall, this thesis offers an in-depth exploration of avant-garde theatres in Ukraine during the 1920s, contextualizing them as an epitome of directorial exploration. It reveals the transformative role these theatres played in shaping the theatrical landscape of Ukraine and their lasting influence on contemporary practices. The chosen topic is particularly pertinent, considering the increasing interest in the interdisciplinary approach to theatre and the resurgence of the avant-garde's principles in contemporary theatre practices worldwide.